خطر ابتلا به آمبولیسم کشنده ی ریوی با تماشای طولانی‌مدت تلویزیون

maryam01
طی تحقیقاتی که به مدت ۱۸ سال بر روی ۸۶ هزار فرد در ژاپن انجام گرفت مشخص شد که نشستن پای تلویزیون و به طور متوسط حدود ۴ تا ۵ ساعت در روز خطر آمبولیسم کشنده ی ریوی را دو برابر تشدید می‌کند. محققان می‌گویند آمبولیسم ریوی یک بیماری حاد٬ در پاره ای موارد کشنده٬ و مرتبط با بیماریهای رگیریوی است و علائم آن به طور ناگهانی بروز می‌کند مانند درد سینه یا دشواری تنفس. این بیماری به خطر انسداد سرخرگهای ریوی و ایجاد لخته های خونی رخ داده و خصوصا در رگهای پا خود را نشان می‌دهد. عوامل خطرزای آن شامل سرطان٬ استراحت طولانی در رختخواب یا نشستنهای طولانی و مصرف قرصهای ضدبارداری است. محققان در تحقیقی حدود ۸۶۰۲۴ شرکت کننده ی ۴۰ تا ۷۹ ساله را از طریق پرسشنامه هایی درباره ی ساعات تلویزیون دیدن افراد در روز مورد بررسی قرار دادند. بررسی آن‌ها حدود ۱۸ سال یعنی تا سال ۲۰۰۹ طول کشید.

طی تحقیقاتی که به مدت ۱۸ سال بر روی ۸۶ هزار فرد در ژاپن انجام گرفت مشخص شد که نشستن پای تلویزیون و به طور متوسط حدود ۴ تا ۵ ساعت در روز خطر آمبولیسم کشنده ی ریوی را دو برابر تشدید می‌کند.
محققان می‌گویند آمبولیسم ریوی یک بیماری حاد٬ در پاره ای موارد کشنده٬ و مرتبط با بیماریهای رگیریوی است و علائم آن به طور ناگهانی بروز می‌کند مانند درد سینه یا دشواری تنفس. این بیماری به خطر انسداد سرخرگهای ریوی و ایجاد لخته های خونی رخ داده و خصوصا در رگهای پا خود را نشان می‌دهد. عوامل خطرزای آن شامل سرطان٬ استراحت طولانی در رختخواب یا نشستنهای طولانی و مصرف قرصهای ضدبارداری است.
محققان در تحقیقی حدود ۸۶۰۲۴ شرکت کننده ی ۴۰ تا ۷۹ ساله را از طریق پرسشنامه هایی درباره ی ساعات تلویزیون دیدن افراد در روز مورد بررسی قرار دادند. بررسی آن‌ها حدود ۱۸ سال یعنی تا سال ۲۰۰۹ طول کشید. این افراد برحسب میزان تماشای تلویزیون در سه گروه قرار گرفتند: کمتر از ۲. ۵ ساعت٬ بین ۲. ۵ تا ۴. ۹ ساعت و گروه سوم که ۵ ساعت و بیشتر در روز بود. خطر مرگ ناشی از آمبولیسم ریوی با توجه به طول مدت تماشای تلویزیون بعد از ارزیابی سنی شرکت کنندکان٬ جنسیت٬ سابقه ی فشار خون٬ سابقهی دیابت٬ وضعیت مصرف سیگار و الکل٬ شاخص حجم بدن٬ پیاده روی و عادات ورزشی آن‌ها محاسبه شد.
در طی این مدت٬ ۵۹ مورد مرگ به خاطر آمبولیسم ریوی گزارش شد. محققان دریافتند افرادی که ساعات متوسط تماشای تلویزیون آن‌ها بیش از پنج ساعت در روز بود٬ خطر آمبولیسم ریوی در آن‌ها دو برابر بیشتر از آن دسته از افرادی گزارش شد که به طور میانگین کمتر از ۲. ۵ ساعت در روز پای تلویزیون بودند. این ارتباط در افراد زیر ۶۰ سال که میزان تماشای تلویزیون آن‌ها ۵ ساعت در روز بوده و خطر مرگ و میر به خاطر آمبولیسم ریوی آن‌ها تا ۶ برابر بیشتر از افرادی بود که زیر ۲. ۵ ساعت پای تلویزیون می‌نشستند٬ بسیار شاخص بود.
 (منبع: medicinenet)

آیا بی تحرکی باعث ابتلا به آمبولی ریه می شود؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ