ارتباط نعوظ ناقص با بیماری پریودنتیت

maryam01
طی تحقیقاتی که بر روی ۸۱۵ مرد بزرگسال که ۳۰۵ نفرشان اطلاعات پزشکی کاملی داشتند انجام گرفت مشخص شد که ۲. ۱ درصد از آن‌ها که مشکل نعوظ ناقص (ED) نداشتند، از بیماری پریودنتیت (بیماریای که طی آن استخوان لثه به اندازه ی ۶ میلیم‌تر یا بیشتر دچار عقب نشینی می‌شود)، در حالی که ۹. ۸ درصد از این افراد نعوظ ناقص خفیف و ۱۵. ۸ درصد نعوظ ناقص متوسط یا شدید داشتند. با این حال، بر اساس آمار مربوط به این گروه نسبتا کوچک، نمی‌توانیم درباره ی میزان احتمال این بیماری چیزی بگوییم. عوامل بیماری زای مشخص شده در این ارتباط بر اساس یافته های اخیر دربارهی DNA باکتری پریودنتیت در رسوبات تصلب شرایین و ارتباط جامع بین بیماری پریودنتیت و میزان شیوع بیماری کرونر قلبی در مقیاس گسترده ای در بسیاری از تحقیقات مشاهده شده است.

طی تحقیقاتی که بر روی ۸۱۵ مرد بزرگسال که ۳۰۵ نفرشان اطلاعات پزشکی کاملی داشتند انجام گرفت مشخص شد که ۲. ۱ درصد از آن‌ها که مشکل نعوظ ناقص (ED) نداشتند، از بیماری پریودنتیت (بیماریای که طی آن استخوان لثه به اندازه ی ۶ میلیم‌تر یا بیشتر دچار عقب نشینی می‌شود)، در حالی که ۹. ۸ درصد از این افراد نعوظ ناقص خفیف و ۱۵. ۸ درصد نعوظ ناقص متوسط یا شدید داشتند. با این حال، بر اساس آمار مربوط به این گروه نسبتا کوچک، نمی‌توانیم درباره ی میزان احتمال این بیماری چیزی بگوییم.
عوامل بیماری زای مشخص شده در این ارتباط بر اساس یافته های اخیر دربارهی DNA باکتری پریودنتیت در رسوبات تصلب شرایین و ارتباط جامع بین بیماری پریودنتیت و میزان شیوع بیماری کرونر قلبی در مقیاس گسترده ای در بسیاری از تحقیقات مشاهده شده است. و از زمانی که مشخص شد نعوظ ناقص از نخستین علائم بیماری کرونری قلب است، این مسئله قابل توجیه خواهد بود که التهاب زیاد دهانی که به خاطر باکتری لثوی رخ می‌دهد با تصلب شرایین و سوءعملکرد رگ‌ها، نخست در رگ های کوچک مانند رگ آلت، و بعد در رگهای بزرگ‌تر مانند رگ های کرونری مرتبط است.
با این حال بر اساس این یافته‌ها، نمی‌توان فعلا توصیه یا تجویز کاربردی خاصی ارائه داد. سیستم ارائه دهنده ی خدمات بهداشت و سلامت باید به خاطر داشته باشد که سلامت و بهداشت دهانی و لثوی و نیز عملکرد جنسی، هر دو بخشی از سلامت فردی محسوب می‌شوند. هر دو بیماری با سایر بیماریهای جدی نظیر بیماری کرونری قلب و دیابت شیرین مرتبط است، بنابراین پزشک باید به نخستین علائم این بیماری یا عملکرد آن توجه داشته و در صورت لزوم، بیمار را نزد یک متخصص بفرستد.
 (منبع: mayoclinic)

بیماری های پریودنتال دندان را می شناسید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ