آیا می‌توان گال را پیشگیری کرد؟

maryam01
گال زمانی شکل می‌گیرد که کک هایی از گونه‌ Sarcoptes scabiei به داخل پوست نفوذ می‌کنند و منجر به بروز خارش های آزاردهنده و شدید می‌شوند. حتی اگر تمام کک‌ها کشته شوند این خارش ممکن است بیش از دو هفته ادامه داشته باشد.

گال زمانی شکل می‌گیرد که کک هایی از گونه‌ Sarcoptes scabiei به داخل پوست نفوذ می‌کنند و منجر به بروز خارش های آزاردهنده و شدید می‌شوند. حتی اگر تمام کک‌ها کشته شوند این خارش ممکن است بیش از دو هفته ادامه داشته باشد. توصیه می‌شود از تماس با لوزم و وسایلی که توسط یک فرد آلوده به گال لمس شده خودداری کنید.
در بین افراد جوان، انتقال پوستی در اغلب موارد طی رابطه ی جنسی رخ می‌دهد، بنابراین گال را می‌توان نوعی بیماری تلقی کرد که از راه تماس جنسی هم منتقل می‌شود. با این حال، سایر اشکال تماس نزدیک مانند در آغوش گرفتن هم ممکن است باعث انتشار این بیماری شود، بنابراین نباید منحصرا انتشار آن را از راه جنسی دانست. برخوردهای عادی مانند دست دادن اغلب منجر به انتقال کک‌ها نمی‌شود.
اگر یکی از اعضای خانواده دچار گال شود، هدف درمان آن (مثلا با کک کش هایی مانند پرم‌ترین یا لیندان) پیشگیری از آلودگی انگلی تماسهای خانگی خواهد بود. بنابراین تمام افرادی که در تماس نزدیک با فرد آلوده هستند باید تحت درمان قرار بگیرند.
در شرایطی که تماس با ملحفه تخت و یا سطح آن همواره شرایط کافی برای انتقال انگل یا آلودگی را ندارد، اما ملحفه‌ها و لباسهایی که فرد آلوده آن‌ها را پوشیده را باید سه روز قبل از شروع درمان کاملا در آب گرم شست و با گرمای زیاد خشک کرد. از آنجایی که کک‌ها معمولا بیش از دو تا سه روز به دور از پوست انسان زنده نمی‌مانند، چیزهایی که فرد آلوده با آن‌ها تماس داشته مانند مبلمان یا سایر لوازمی را که قابل شستشو نیستند می‌توان برای چند روز رویشان روکش پلاستیکی قرار داد.
 (منبع: mayoclinic)

درمان‌های خانگی برای رفع گال

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ