پیشینه التهاب لثه و ارتباط آن با بیماری عروقی مغزی در مردان

maryam01
طی دهه ی اخیر، نقش پنهان التهاب لثه در ارتباط با خطر بیماریهای قلبی عروقی خصوصا سکته مغزی ایسکمیک توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اخیرا محققان طی تحقیقاتی اطلاعات دهانی و لثوی مربوط به ۱۱۳۷ مرد را از دهه ی ۶۰ میلادی به بعد مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها هر سه سال، یک بار دهان و دندان آن‌ها را با استفاده از پرتو ایکس و نیز آزمایش های لثه خاصی معاینه می‌کردند. بیماری عروقی مغزی در قالب سکته ی مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) تعریف می‌شود و چیزی حدود ۲۴ سال ادامه خواهد داشت. نتایج حاصل از این تحقیقات نشان داد که بین فقدان استخوانی التهاب لثه و شیوع سکته ی مغزی یا TIA بدون هیچ پیوندی با عوامل خطرزای قلبی عروقی، ارتباط شاخصی وجود دارد. این ارتباط در بین مردان زیر ۶۵ سال محکمتر و بیشتر است.

طی دهه ی اخیر، نقش پنهان التهاب لثه در ارتباط با خطر بیماریهای قلبی عروقی خصوصا سکته مغزی ایسکمیک توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
اخیرا محققان طی تحقیقاتی اطلاعات دهانی و لثوی مربوط به ۱۱۳۷ مرد را از دهه ی ۶۰ میلادی به بعد مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها هر سه سال، یک بار دهان و دندان آن‌ها را با استفاده از پرتو ایکس و نیز آزمایش های لثه خاصی معاینه می‌کردند. بیماری عروقی مغزی در قالب سکته ی مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) تعریف می‌شود و چیزی حدود ۲۴ سال ادامه خواهد داشت. نتایج حاصل از این تحقیقات نشان داد که بین فقدان استخوانی التهاب لثه و شیوع سکته ی مغزی یا TIA بدون هیچ پیوندی با عوامل خطرزای قلبی عروقی، ارتباط شاخصی وجود دارد. این ارتباط در بین مردان زیر ۶۵ سال محکمتر و بیشتر است.
روش‌ها و راهکارهای زیادی برای توضیح این یافته‌ها وجود دارد. در واقع ممکن است تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم عفونت لثه و واکنشهای التهابی بوده و یا ممکن است برخی از مردم حساسیت پیش التهابی داشته باشند که می‌تواند مسبب بیماری عروقی مغزی و بیماری لثه شود.
این تحقیق نشان می‌دهد که تنها فقدان استخوان لثه که می‌تواند گویای سابقه ی بیماری لثوی بوده و از طرفی نشان دهنده  التهاب هم باشد، با شیوع بیماری عروقی مغزی مرتبط است. از طرفی با توجه به این تحقیق و سایر تحقیق‌ها، وجود ارتباط محکمتر و قوی‌تر در افراد جوان‌تر نشان دهنده ی حساسیت پیشا التهابی است که باعث تخریب لثه در سنین کمتر می‌شود.
محققان معتقدند که اگر التهاب لثه به خاطر بیماری عروقی مغزی رخ دهد، می‌تواند عامل خطرزای مهمی تلقی شده و در افراد جوان‌تر احتمال شیوع بیشتری داشته باشد.
 (منبع: mayoclinic)

برای التهاب لثه چی بخوریم ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ