نکاتی که باید درباره پولیپ بینی بدانید

maryam01
وقتی آب بینی شما به طور مداوم ترشح می‌شود یا بینیتان برای چند هفته گرفته است احتمالا دچار یک بیماری جدی شده اید که به بینی مربوط می‌شود. در واقع چیزی در داخل بینی شما مدام رشد می‌کند که منجر به بروز این علائم می‌شود. پولیپهای بینی٬ یا‌‌ همان تومورهای خوشخیم می‌تواند باعث مسدود شدن مجراهای بینی شده و مشکلاتی در تنفس شما ایجاد کند. این تومورهای خوشخیم در واقع کیسه های کوچکی هستند که می‌تواند در داخل بینی یا سینوس‌ها ظاهر شود. پولیپ بینی نتیجه ی سایر مشکلات مربوط به سلامت هستند که مهم‌ترین آن‌ها انواع آلرژی یا عفونت ناشی از یک ویروس یا باکتری است. افرادی که دارای ویژگیهای زیر هستند٬ بروز این تومور‌ها در آن‌ها شایع‌تر است:

وقتی آب بینی شما به طور مداوم ترشح می‌شود یا بینیتان برای چند هفته گرفته است احتمالا دچار یک بیماری جدی شده اید که به بینی مربوط می‌شود. در واقع چیزی در داخل بینی شما مدام رشد می‌کند که منجر به بروز این علائم می‌شود. پولیپهای بینی٬ یا‌‌ همان تومورهای خوشخیم می‌تواند باعث مسدود شدن مجراهای بینی شده و مشکلاتی در تنفس شما ایجاد کند.
این تومورهای خوشخیم در واقع کیسه های کوچکی هستند که می‌تواند در داخل بینی یا سینوس‌ها ظاهر شود. پولیپ بینی نتیجه ی سایر مشکلات مربوط به سلامت هستند که مهم‌ترین آن‌ها انواع آلرژی یا عفونت ناشی از یک ویروس یا باکتری است. افرادی که دارای ویژگیهای زیر هستند٬ بروز این تومور‌ها در آن‌ها شایع‌تر است:
-ورم آلرژیک مخاط بینی
-تنگی نفس
-خسخس سینه در واکنش به آسپیرین
-سینوزیت مزمن
آیا پولیپ بینی مشکلاتی جدی محسوب می‌شوند؟
پولیپ بینی مشکلی جدی محسوب نمی‌شوند اما برای کاهش علائم مداوم و دشواری تنفسی ناشی از آن و نیز عفونت مداوم سینوس‌ها که در صورت انسداد مجراهای سینوسی رخ می‌دهد٬ باید آن‌ها را درمان کرد.
علائم پولیپ بینی: در مقایسه با سرماخوردگی
پولیپ بینی می‌تواند منجر به بروز علائمی شبیه سرماخوردگی شود. برخی علائم شایع آن عبارتند از:
-فشار به سینوس‌ها
-آبریزش دائمی بینی
-کاهش حس چشایی یا بویایی
-سردردهای مداوم (خصوصا اگر عفونت سینوسی هم داشته باشید)
-خرخر
-عفونت دائمی سینوس
-گرفتگی مزمن بینی
-عدم توانایی در نفس کشیدن از راه بینی
درمان پولیپ بینی
-اسپریهای بینی که حاوی کورتیکواستروئید هستند و می‌تواند التهاب بافت‌ها را کاهش داده و حجم پولیپهای بینی را کم کند
-داروهای خوراکی حاوی کورتیکواستروئید
-جراحی برای برداشتن پولیپ بینی٬ در صورتی که خیلی بزرگ شده باشند
-استفاده از آنتیبیوتیک‌ها برای درمان عفونت سینوسی باکتریایی
 (منبع: mayoclinic)

عوامل خطرزای پولیپ‌ بینی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ