مواد غذایی مورد نیاز نوجوانان از زبان دکتر علی سمیعی

اخبار پزشکی و سلامت-دکتر علی سمیعی، پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی: تغذیه مناسب برای کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که در نحوه رشد آنها تاثیرگذار است. در اینجا مواد غذایی مورد نیاز نوجوانان را به شما معرفی می‌کنیم.

دکتر علی سمیعی، پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی:
تغذیه مناسب برای کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که در نحوه رشد آنها تاثیرگذار است. در اینجا مواد غذایی مورد نیاز نوجوانان را به شما معرفی می‌کنیم.
کالری
افزایش اشتها در دختران 10 ساله و پسران 12 ساله نشانه‌ای از نزدیک شدن به بلوغ است. این افراد در بیشتر مواقع احساس گرسنگی می‌کنند، خصوصاً پسران. کالری معیاری برای اندازه‌گیری

انرژی مواد غذایی است. بدن انسان در دوره‌ی نوجوانی بیشتر از هر دوره‌ی دیگری به کالری نیاز دارد. به طور میانگین، پسران روزانه به 2.800 کالری و دختران به 2.000 کالری نیاز دارند.
مواد مغذی
پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های موجود در غذاها منابع انرژی بدن هستند. هر گرم پروتئین و کربوهیدرات معادل 4 کالری یا واحد انرژی هستند، اما هر گرم چربی 9 کالری دارد.
پروتئین
گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و پنیر مواد غذایی هستند که بیشترین پروتیئن به بدن می‌رسانند.
کربوهیدرات
کربوهیدرات در نشاسته و قند وجود داشته و به سوخت اصلی بدن (گلوکوز) تبدیل می‌شود. البته همه‌ی کربوهیدرات‌ها با یکدیگر برابر نیستند. رژیم غذایی نوجوانان باید بیشتر حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده بوده و بهتر است کمتر از کربوهیدرات‌های ساده استفاده شود. علاوه بر کربوهیدرات، نشاسته‌ها حاوی فیبر نیز هستند که برای بدن مفید است. اغلب متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که 50 الی 60 درصد انرژی دریافتی نوجوانان باید از طریق کربوهیدرات‌های پیچیده فراهم شود.
چربی
چربی نباید بیش از 30 درصد رژیم غذایی را تشکیل دهد. چربی یکی از منابع انرژی است و به بدن کمک می‌کند ویتامین‌های A، D، E و K را جذب نماید. اما با توجه به مضرات چربی برای سلامتی، این فواید نباید در اولویت قرار داده شوند. نوجوانانی که رژیم غذایی آن‌ها حاوی مقدار زیادی چربی است، حتی در صورتی که فعال باشند نیز دچار اضافه وزن خواهند شد.
ویتامین‌‌ها و مواد معدنی
یک رژیم غذایی مناسب باید حاوی مقدار کافی از تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری باشد. مقدار دریافتی کلسیم، آهن و روی در نوجوانان معمولاً کافی نیست. بهتر است ویتامین‌ها و مواد معدنی از طریق غذا به بدن رسانده شوند، مگر آنکه نتایج آزمایشات و ارزیابی پزشک نشان‌دهنده‌ی کمبود یک ویتامین یا ماده‌ی معدنی باشد.

دکتر علی سمیعی، پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی است. کاهش و افزایش وزن با آخرین متد علمی، درمان سلولیت و کاهش بافت چربی، جوان‌سازی پوست و افزایش کلاژن با متد جدید، تغذیه دیابت نوع ۲، دوران کهولت، شیرهی و بارداری، تغذیه دوران کودکی، تغذیه و رشد مناسب دوران بلوغ خدماتی است که در مرکز مشاوره، تغذیه و رژیم‌درمانی دکتر علی سمیعی ارائه می‌شود.

برای تماس با دکتر سمیعی می توانید با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122785922

02122547573

آدرس:تهران، چهارراه پاسداران، خیابان دولت،بین چهارراه اختیاریه و دیباجی، بن بست هروی، نبش بانک آینده، ساختمان پزشکان هدیه، طبقه سوم

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ