کاهش خطر پریاکلامپسی با مصرف مکمل‌های رژیمی

maryam01
بیماری پریاکلامپسی -که از ۲۰ مورد بارداری، یک مورد در زایمان اول به آن دچار می‌شود- را می‌توان با مصرف مکمّلهای رژیمی حاوی L-آرژینین و ویتامینهای آنتی اکسیدانی در طی بیست هفته از دوران بارداری درمان کرد.

بیماری پریاکلامپسی -که از ۲۰ مورد بارداری، یک مورد در زایمان اول به آن دچار می‌شود- را می‌توان با مصرف مکمّلهای رژیمی حاوی L-آرژینین و ویتامینهای آنتی اکسیدانی در طی بیست هفته از دوران بارداری درمان کرد.
پریاکلاپسی بیماری ای است که می‌تواند در دوران بارداری بد‌تر شود. در این بیماری، فشار خون به ناگهان افزایش یافته، میزان زیادی از آلبومین پروتئین در ادرار ترشح شده و از طرفی صورت، دست‌ها و پا‌ها متورم می‌شود. این یکی از شایع‌ترین بیماریهای دوران بارداری است و معمولا در سه ماهه ی سوم آن رخ می‌دهد. زنانی که دیابت داشته و یا بچه دوقلو در شکم دارند، میزان پیشرفت این بیماری در آن‌ها بیشتر است.
زن بارداری که پریاکلامپسی دارد نیازمند استراحت در خانه بوده و در برخی موارد پزشک به او داروهایی هم تجویز می‌کند و اگر این دارو‌ها جواب نداد، فرد باید سیتی اسکن انجام دهد. پریاکلامپسی می‌تواند نشانه ی این باشد که جفت در حال جدا شدن از رحم است. اگر این مشکل درمان نشود، می‌تواند به اکلامپسی بیانجامد که هم برای مادر و هم نوزاد خطرناک است.
محققان مکزیک و ایالات متحده تصمیم گرفتند تا ببینند آیا مکمّلهای حاوی آنتیاکسیدان و L-آرژینین می‌تواند به کاهش میزان خطر پریاکسلامپسی بیانجامد یا نه. آن‌ها بر روی ۶۶۷ مورد از زنانی بارداری که این خطر در آن‌ها زیاد بود آزمایش انجام دادند. در واقع موارد زیر را مورد بررسی قرار دادند.
– غذای حاوی L-آرژینین به اضافهی ویتامینهای حاوی آنتی اکسیدان – ۲۲۸ بیمار
– غذاهایی که تنها حاوی ویتامین بودند – ۲۲۲ بیمار
– غذاهای شاهدنما (بدون ویتامین و L-آرژینین) – ۲۲۲ بیمار
این زنان در هقته ی بیستم بارداری خود شروع کردند به خوردن این نوع غذا‌ها و تا زمان تولد به آن ادامه دادند. میزان L-آرژینین به اضافه ی فشار خون آن‌ها هر سه تا چهار هفته یکبار در بیمارستان اندازه گیری و میزان پریاکلامپسی در آن‌ها به شرح زیر گزارش شد:
-گروه L-آرژینین: ۱۲. ۷ درصد
-گروه ویتامین: ۲۲. ۵ درصد
-گروه شاهدنما: ۳۰. ۱ درصد
در واقع نتایج نشان داد که شرکتکنندگان در گروه L-آرژینین به اضافه ی گروهی که ویتامین آنتی اکسیدانی داشتند میزان پیشرفت پریاکلامپسی در آن‌ها در مقایسه با گروه سوم، کمتر دیده شد.
 (منبع: NHS)

تاثیر مصرف آسپیرین در دوران بارداری بر کاهش خطر پریاکلامپسی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ