ارتباط شب ادراری با یبوست در کودکان

maryam01
تحقیق انجام شده توسط مرکز پزشکی Wake Forest Baptist نشان داد که شب ‌ادراری همیشه ناشی از مشکلات مثانه نبوده و در خیلی از موارد به سبب یبوست روی می دهد.

تحقیق انجام شده توسط مرکز پزشکی Wake Forest Baptist نشان داد که شب ‌ادراری همیشه ناشی از مشکلات مثانه نبوده و در خیلی از موارد به سبب یبوست روی می دهد. عدم تشخیص شب‌ادراری می‌تواند درمان این مشکل را طولانی، پرهزینه و دشوار سازد.ارتباط بین وجود مدفوع بیش از اندازه در راست روده و شب ادراری ابتدا در سال 1986 معرفی شد.
این تحقیق شامل 30 کودک 5 تا 15 ساله بود که برای درمان شب‌ادراری اقدام کرده‌ بودند. محققان متوجه شدند گرچه نحوه‌ی دفع اغلب این کودکان طبیعی بود، اما همه‌ی آن‌ها در راست‌روده خود مدفوع اضافی داشتند. اما پس از درمان به کمک داروهای ضدیبوست، شب‌ادراری 83 درصد (25 کودک) طی 3 ماه برطرف گردید.
سرپرست محققان، دکتر «استیو هاجز» توضیح می‌دهد: مدفوع اضافی در راست روده موجب کاهش گنجایش مثانه می‌شود. تحقیق ما نشان می‌دهد که شب‌ادراری درصد زیادی از این کودکان با درمان یبوست از بین می‌رود.
با اینکه این ارتباط ابتدا در سال 1986 گزارش شده بود، اما یافته‌های آن گزارش تغییر عمده‌ای در معالجات بالینی ایجاد نکرد.
دکتر هاجز می‌گوید: تعریف یبوست گمراه‌ کننده است و کودکان و خانواده‌ی آن‌ها غالباً از یبوست کودک آگاه نیستند. در تحقیق ما به کمک اشعه X نشان داده شد که همه‌ی کودکان در راست روده‌ی خود دارای مدفوع اضافی بودند که این امر موجب اختلال در کارکرد طبیعی مثانه‌ی آن‌ها می‌شد. اما فقط 3 کودک نحوه‌ی دفع خود را مطابق عارضه یبوست می‌دانستند.
محققان توضیح می‌دهند که شب‌ادراری برخی از شرکت‌ کنندگان در تحقیق ممکن است با گذر زمان خودبه‌خود برطرف شده باشند. بنابراین برای آزمایش دقیق‌تر میزان موفقیت درمان و شناسایی واکنش حقیقی مواردی که به مرور زمان برطرف می‌شوند، نیاز است کودکان دچار یبوست به صورت تصادفی انتخاب شده و تحت درمان یبوست و درمان صوری قرار گیرند.
(منبع: mayoclinic)

شب ادراری کودکان را چگونه کنترل کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
محمد نسبت ایمانی

محمد نسبت ایمانی

1394-07-09 - 08:05 پاسخ

باسلام دختربندهتا13سالگی شب ادراری داشت که بامراجعات مختلف به همه نوع پزشک نتیجه نگرفتیم بامراجعه به دکترمدرس فوق تخصص کودکان وتجویز قرص مینیرین ملت روزی یک عدد که متاسفانه اکثرمتخصصین نیزنام دارو رانشنیده بودنددخترم کاملا خوب شده است.جهت آگهی سایرین میتوانید ازاین آدرس استفاده کنید

admin

admin

1394-07-09 - 08:05

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353 تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .