علل شایع بوی بد دهان

maryam01
همه ما با علل مختلف بوی بد دهان و راه‌های درمان و کنترل آن آشنا هستیم. اما آیا می‌دانید که تنفس شما گویای میزان سلامت شما است؟ در ادامه، به بررسی چند علت شایع بوی بد دهان می‌پردازیم.

همه ما با علل مختلف بوی بد دهان و راه‌های درمان و کنترل آن آشنا هستیم. اما آیا می‌دانید که تنفس شما گویای میزان سلامت شما است؟ در ادامه، به بررسی چند علت شایع بوی بد دهان می‌پردازیم.
عفونت دستگاه تنفسی
تنفس غیر طبیعی و بوی بد دهان می‌تواند به خاطر عفونت‌های شایع دستگاه تنفسی مانند سینوزیت و یا سرمای عادی ایجاد شود. کاهش میزان باکتری‌های انباشته‌شده‌ دماغی و یا مواد مترشحه‌ سینوسی در گلو باعث می‌شود نتوانیم به درستی نفس بکشیم.
خشکی دهان
خشکی دهان که به آن اگزروستومیا هم گفته می‌شود، وضعیتی است که به علت مشکلاتی در غده‌ بزاقی و یا تنفس دهانی بروز پیدا می‌کند. با این حال، یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان است. افرادی که از اگزروستومیا رنج می‌برند، یک بوی بد منحصر به فرد از دهانشان خارج می‌شود.
دیابت
آیا می‌دانستید که تنفس و بوی بد دهان شما می‌تواند گویای میزان قند خون‌تان باشد؟ افرادی که دارای میزان قند خون بالا هستند از وضعیتی به نام کتواسیدوز رنج می‌برند. در این حالت، بدن به جای استفاده از گلوکر و تبدیل آن به انرژی، چربی را می‌سوزاند. این امر باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شود.
چاقی
تنفس افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر و درصد چربی بیشتری دارند، در مقایسه با افراد سالم از انباشت متان و هیدروژن بیشتری برخوردار است. این گازها باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند.
اختلال کلیوی یا کبدی
با وجود اینکه اختلال کلیوی یا نارسایی‌های کبدی را می‌توان از طریق بسیاری از نشانه‌ها و علائم شناسایی کرد، اما بوی بد دهان نیز گویای نشانه‌های زیادی در این راستا است. اگر از اختلال کلیوی یا کبدی رنج می‌برید، دهانتان بوی بدی خواهد داد که به راحتی قابل تشخیص است. در واقع، بد کار کردن کلیه یا کبد منجر به تولید سمومی می‌شود که از راه بازدم خارج شده و بوی بدی در آن ایجاد می‌کند.
(منبع: webmd)

چه بخوریم تا بوی بد دهان از بین برود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ