ارتباط آپنه خواب با دندان قروچه

maryam01
مردان معمولا با حملات شدیدتری مواجه شده و بیشتر برانگیخته می‌شوند. از این رو، بیشتر دندان قروچه می‌کنند. علاوه‌براین، علائم آپنه در مردان شایع‌تر از زنان است.

بیمارانی که از آپنه خواب رنج می‌برند، بیشتر دندان قروچه می‌کنند. تحقیقات ارائه شده در هفتاد و پنجمین مجمع علمی بین‌المللی پزشکان قفسه سینه در دانشگاه‌های آمریکا، نشان داده است که یک‌چهارم از بیماران مبتلا به آپنه خواب شب‌ها دندان‌قروچه می‌کنند؛ به نظر می‌رسد که مردان سفیدپوست در مقایسه با سایر اقوام بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. برآوردها نشان می‌دهد 8 درصد از جمعیت آمریکا از دندان قروچه رنج می‌برند؛ وضعیتی که معمولا به اختلالات دندان و فک مرتبط است.
به گفته شیام سوبرامانیان، استاد دانشکده پزشکی بیلور، هوستون، تگزاس، پایان حملات آپنه با علائم مختلفی مانند خروپف، نفس نفس زدن، من من کردن و دندان قروچه همراه است. مردان معمولا با حملات شدیدتری مواجه شده و بیشتر برانگیخته می‌شوند. از این رو، بیشتر دندان قروچه می‌کنند. علاوه‌براین، علائم آپنه در مردان شایع‌تر از زنان است. به طور کلی، خروپف و خر خر کردن در میان مردان رایج‌تر است.
اضطراب و مصرف کافئین نیز از جمله عواملی هستند که ارتباط بین آپنه و دندان قروچه را توضیح می‌دهند. اضطراب شدید ممکن است به دندان قروچه منجر شود. به گفته دکتر سوبرامانیان، عدم درمان آپنه خواب باعث بروز مشکلات خلقی مانند افسردگی و اضطراب می‌شود. خواب‌آلودگی روزانه ناشی از آپنه خواب، بیمار را به مصرف کافئین سوق می‌دهد که به نوبه خود، باعث افزایش احتمال بروز دندان قروچه می‌شود. دکتر سوبرامانیان و همکارانش در دانشکده پزشکی بیلور، هوستون، تگزاس، مطالعات خود را با بررسی 150 مرد و 150 زن مبتلا به آپنه انجام دادند.
(منبع: medicinenet)

چگونه بفهمیم دندان‌قروچه داریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ