افزایش خطر بیماری های قلبی در زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد زنان بارداری که دچار انواع دیابت پیشرونده در دوران بارداری می‌شوند، خطر بروز بیماریهای قلبی در آن‌ها بعد از زایمان و در سنین بالا‌تر بیشتر است.

تحقیقات نشان می‌دهد زنان بارداری که دچار انواع دیابت پیشرونده در دوران بارداری می‌شوند، خطر بروز بیماریهای قلبی در آن‌ها بعد از زایمان و در سنین بالا‌تر بیشتر است. دیابتهای بارداری تنها در دوران بارداری رخ می‌دهد. در واقع این بیماری زمانی رخ می‌دهد که هورمونهای فعال شده در دوران بارداری، تأثیر انسولین را تضعیف می‌کنند، در واقع هورمونهایی که به طور طبیعی باعث می‌شود سلول‌ها بتوانند گلوکز را از خون جذب کنند.
عواملی که می‌تواند باعث تشدید خطر بروز دیابتهای بارداری در زنان شود عبارتند از سابقه ی خانوادگی این بیماری، سقط جنین ناخواسته درگذشته، بارداری در سنین بالای ۲۵ سال یا داشتن اضافه وزن پیش از باردار شدن.
زنانی که دیابت بارداری در آن‌ها شدید می‌شود اغلب قادرند قند خون خود را بدون آسیب به سلامت نوزادشان کنترل کنند. اما داشتن دیابتهای بارداری احتمال بروز مجدد آن را تا ۵ الی ۱۰ سال بعد از زایمان افزایش می‌دهد.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری دچار دیابت می‌شوند خطر تصلب شرایین آن‌ها افزایش می‌یابد. در این بیماری سرخرگهای اطراف قلب به خاطر مواد چرب، مسدود می‌شوند. در یکی از این تحقیقات، ۸۹۸ زن ۱۸ تا ۳۰ ساله که بعدا قرار بود بچه دار شوند از نظر خطر بروز بیماری قلبی مورد آزمایش قرار گرفتند. در یک بازه ی ۲۰ ساله، از این زنان به طور دوره ای، تست دیابت و سایر بیماریهای متابولیسمی به عمل آمد. حدود ۱۲ سال بعد از زایمان، ضخامت دیواره ی سرخرگی آن‌ها هم با پرتوهای فراصوتی سنجیده شد.
نتایج نشان داد که ۱۳ درصد از زنان در این پژوهش دچار دیابت بارداری شدند. به طور متوسط، دیوارههای شریان سرخرگی این زنان حدود ۰/۰۲۳ میلیم‌تر ضخیم‌تر از آن دسته از زنانی بود که در زمان بارداری، دیابت نداشتند.
 (منبع: nhs)

دیابت بارداری و علائم آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ