افزایش خطر سقط جنین با مصرف داروهای روماتیسم

maryam01
تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنانی که مشکل روماتیسم مفاصل دارند و داروی متوترکسیت (MTX) مصرف می‌کنند در مقایسه با زنانی که روماتیسم مفاصل داشته و این دارو را مصرف نمی‌کنند، میزان بروز علائمی که به سقط جنین می‌انجامد در آن‌ها کمتر است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنانی که مشکل روماتیسم مفاصل دارند و داروی متوترکسیت (MTX) مصرف می‌کنند در مقایسه با زنانی که روماتیسم مفاصل داشته و این دارو را مصرف نمی‌کنند، میزان بروز علائمی که به سقط جنین می‌انجامد در آن‌ها کمتر است. داروی متوترکسیت، دارویی است که قالبا برای کاهش التهاب ناشی از روماتیسم مفاصل استفاده می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد زنانی که روماتیسم مفاصل داشته و در معرض داروهای مربوط به عامل نکروز ضدتومور (ضد TNF) قرار می‌گیرند، در مقایسه با زنانی که در معرض آن نیستند، میزان سقط جنین در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود.
محققان تخمین زده اند که ۱. ۳ میلیون فرد بزرگسال در ایالات متحده روماتیسم مفاصل دارند، نوعی بیماری التهابی که در آن سیستم ایمنی بدن به جداره ی مفاصل حمله کرده و منجر به درد، تورم، سفتی و سختی و در ‌‌نهایت کاهش عملکرد مفصلی می‌شود. این بیماری می‌تواند در دوران باروری زنان هم بر آنان تأثیر گذاشته و آن‌ها را در معرض بارداریهای برنامه ریزی نشده قرار دهد. آمار نشان می‌دهد که بیش از نیمی از بارداری‌ها در ایالات متحده، برنامه ریزی نشده است.
محققان در تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۳ انجام دادند دریافتند در حالیکه حدود ۹۶ درصد از متخصصان روماتیسم مفاصل در ایالات متحده، به زنانی که روماتیسم مفاصل داشته و در سنین باروری هستند و تازه شروع کرده اند به مصرف MTX قرصهای ضدبارداری تجویز می‌کنند، تنها ۵۵ درصد از بیماران به این تجویز عمل می‌کنند. زنانی که روماتیسم مفاصل داشته و باردار می‌شوند، دلایل خاصی برای آن بیماری داشته که می‌تواند بر تصمیم آن‌ها جهت پایان دادن به بارداری تأثیر بگذارد. مصرف داروهای ناقص کننده ی جنین مانند MTX که می‌تواند بر رشد جنین تأثیر بگذارد یکی از همین دلایل است که زنانی که روماتیسم مفاصل دارند برای سقط تحریکی جنین از آن استفاده می‌کنند.
 (منبع: nhs)

باید ها و نباید های سقط جنین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ