آیا مصرف کلسیم فراوان برای استخوان های تان خوب است؟

این ایده که غذاهای سر شار از کلسیم و مکمل های کلسیم به کاهش خطر ابتلا به شکستگی استخوان و بیماری های استخوان کمک می کنند، به سرعت توسط علم، در حال منسوخ شدن است.

از زمانی که یک کودک بوده اید به شما گفته می شد که باید شیر تان را بخورید تا بزرگ و قوی شوید؛ چرا؟ کلسیم  به تقویت استخوان ها و کاهش خطر شکستگی آن ها کمک می کند. و اینک پس از سال ها تاکید پزشکان، مادران مان، و تبلیغات بر گفتن این موضوع،  می بینیم که پژوهش ها در واقع شروع به کم ارزش تلقی کردن این ایده نموده اند.

در دو مطالعه ی جدید، که در BMJ انتشار یافته اند، نشان داده شده است که افرادی که دوز روزانه ی توصیه شده از 1،000 تا 1،200 میلی گرم کلسیم (در حدود چهار فنجان شیر یا سه وعده از اقلام غیر لبنی مانند بادام، پرتقال و سبزیجات تیره) را دریافت نموده اند، تنها یک تا دو درصد افزایش در سلامت استخوان های شان داشته اند. که در واقع، به اندازه ی کافی برای تایید ادعای سود کلسیم برای سلامت و قدرت استخوان ها قانع کننده نیست.

این خبر پس مطالعه ی دیگری بود که در سال گذشته در BMJ منتشر شد و نشان داد که مصرف  بیش از حد شیر در واقع می تواند سلامت استخوان ها را به خطر بیندازد.

حتا مصرف بیش از اندازه ی شیر می تواند موجب استرس اکسیداتیو شود که مسائل جدی قلبی را به دنبال خواهد داشت.

منبع:   shape.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ