توضیحات دکتر علی علافر درباره تفاوت درمان ریشه به روش روت کانال تراپی سنتی و روتاری

اخبار پزشکی و سلامت-دکتر علی علافر، جراح و دندان‌پزشک : معمولاً دندان‌پزشکان ابزاری که برای انجام عصب‌کشی به‌کار می‌گیرند را برای بیمار توضیح نمی‌دهند.

دکتر علی علافر، جراح و دندان‌پزشک :
معمولاً دندان‌پزشکان ابزاری که برای انجام عصب‌کشی به‌کار می‌گیرند را برای بیمار توضیح نمی‌دهند. احتمالاً در صورتی که نتیجه‌ی عمل موفقیت‌آمیز باشد، شما هم به این موضوع اهمیت نمی‌دهید. اما در صورتی که عصب‌کشی شما از نوع سنتی باشد و به صورت دستی انجام شود احتمالاً احساس ناراحتی خواهید نمود.
روت کانال تراپی
دندان‌ از بخش‌های متفاوتی ساخته شده: مینای بیرونی، عاج و پالپ (ریشه دندان) که حاوی عصب‌ها و رگ‌های خونی است. صدمات وارده به بخش بیرونی دندان را در اغلب موارد می‌توان با مواد پر کننده یا کامپوزیت ترمیم نمود، اما زمانی که پالپ عفونی شود، درمان ریشه تنها گزینه برای حفظ دندان خواهد بود.
روت کانال تراپی یا درمان ریشه مستلزم خارج ساختن پالپ عفونی از کانال ریشه‌ای است که آن را در بر دارد. این عمل سال‌ها به صورت دستی انجام می‌شد، اما اخیراً یک روش پیشرفته‌تر ابداع گردیده است: روتاری.
ریشه‌درمانی روتاری
در روش روتاری به جای فایل‌های دستی ساخته شده از فولاد ضدزنگ از ابزاری الکتریکی برای درمان ریشه استفاده می‌شود. این وسیله‌ی الکتریکی دارای نوکی است که از آلیاژ نیکل-تیتانیوم ساخته شده است.
به سبب انعطاف و حرکت‌های منحصربفرد این نوک، می‌توان آن را بدون صدمه زدن به محل عبور به عمق کانال ریشه‌ای منحی وارد کرد. این امر موجب کارایی بهتر و کوتاه‌ شدن مدت زمان عمل می‌شود.
مزایای ریشه‌درمانی روتاری
روش روتاری نسبت به روش دستی دارای چندین مزیت است:
•    پاک‌سازی کانال ریشه با نیکل-تیتانیوم به صورت متناوب و یکنواخت انجام می‌شود.
•    روش روتاری قابل اطمینان‌تر و با عوارض کمتری همراه است.
•    ابزارهای روتاری سرعت عمل را به مقدار زیادی افزایش می‌دهند.
•    ابزارهای الکتریکی مانند فایل‌های دستی با سر و صدای زیاد همراه نیستند.
•    صدای کم و عمل سریع‌تر موجب احساس ناراحتی و نگرانی کمتر بیمار می‌شود و تجربه‌‌ی بهتری را برای او رقم خواهند زد.
با اینکه فایل‌های دستی می‌توانند کانال ریشه را کاملاً پاک‌سازی کنند، اما اغلب دندان‌پزشکان و بیماران روتاری را ترجیح می‌دهند. در واقع، آنچه بیشتر موجب واهمه از عصب‌کشی می‌شود، سر و صدای زیاد فایل‌های دستی است، اما با روتاری بیمار حین عمل احساس بسیار بهتری را تجربه خواهد نمود.

این مطلب نتیجه مطالعه مطالب سایت‌های‌ Dentistry Today و Avalon Dental Center کتاب‌ Comparison of root canal cleanliness with different rotary instruments نوشته سار گاگ است.

دکتر علی علافر، جراح و دندان‌پزشک عضو آکادمی دندان‌پزشکی زیبایی آمریکاست. او گواهینامه‌های Biohorizanal آمریکا، I.T.I سوییس و XIVA آلمان را دارد. دکتر علافر در زمینه‌های ایمپلنت، اصلاح طرح لبخند، بلیچینگ، عصب‌کشی روتاری و ارتدنسی اطفال و همچنین درمان‌های تخصصی ترمیمی و زیبایی تبحر دارد. برای ارتباط با این شماره‌ها‌ تماس حاصل فرمائید: ۰۲۱۲۲۴۰۲۱۴۱- ۰۲۱۲۲۴۱۵۹۵۹

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ