آیا آنتی بیوتیک باعث افزایش قد کودکان می‌شود؟

maryam01
محققان ثابت کردهاند که آنتیبیوتیکها میتوانند باعث بهبود رشد در بچههایی شوند که در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط زندگی کرده و در معرض خطر سوءتغذیه هستند.

محققان ثابت کرده‌اند که آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باعث بهبود رشد در بچه‌هایی شوند که در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط زندگی کرده و در معرض خطر سوءتغذیه هستند. در این میان، نوجوانانی که از قشر فقیر جامعه هستند بیشتر از مصرف آنتی بیوتیک‌ها سود برده و با توجه به سن و جنسیت و خصوصا وزن‌شان رشد چشمگیری در آنها رخ می‌دهد.
اخیرا گروهی از محققان دانشگاه کلمبیا تلاش کردند تا دریابند که آیا آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند باعث بهبود رشد در دوران بلوغ بچه‌هایی شود که در کشورهای فقیر و متوسط جهان زندگی می‌کنند یا نه. آنها در این تحقیق تغییرات مربوط به قد و وزن بچه‌ها و نتایج تحقیقات مربوط به بچه‌هایی که در سنین ۱ ماهگی تا ۱ سالگی با آنتی بیوتیک تحت درمان قرار گرفته بودند بررسی کرده و نتیجه‌ی ۱۰ آزمایشی که بر روی ۴۳۱۶ بچه در هفت کشور با درآمد کم و متوسط انجام شده بود، با هم مقایسه کردند. به طور کلی بچه‌هایی که دچار سوءتغذیه بودند نسبت به بچه‌هایی که تغذیهی مناسبی داشتند، قد و وزن‌شان کمتر بود.
آنها می‌گویند: در کل ما دریافتیم که درمان با آنتیبیوتیک تأثیر مثبتی بر قد و وزن داشته و قادر است هر ماه حدود ۰/۰۰۴ سانتیمتر از قد و ۲۳/۸ گرم از وزن بچه‌ها را افزایش دهد، با توجه به اینکه این تغییرات در بچه‌هایی که در سنین نوجوانی بودند بارزتر بود.
آنتی بیوتیک‌ها، مولکول‌های کوچکی هستند (۱۰۰ برابر کوچکتر از یک ملکول آب) که قادرند در فرآیند طبیعی عملکرد باکتری‌ها دخالت کنند. آنها دست‌های از داروها هستندکه برای درمان عفونت‌هایی از قبیل سل، ذاتالریهی باکتریایی، گلودرد میکروبی، عفونت مجاری ادراری و سایر عفونت‌هایی که به خاطر باکتری ایجاد میشود مورد استفاده قرار می‌گیرد.
(منبع: medicinenet)

مصرف چه ماده‌ای قد را بلند می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ