روش‌های درمانی برای قربانیان تجاوز جنسی

maryam01
همه مان افرادی که قربانی تجاوز شده اند می‌تواند به صورت یک به یک، گروهی و در برخی موارد به کمک دارو همراه با درمان باشد.

سالهای زیادی است که روشهای درمانی مختلفی برای درمان تجاوز مورد بررسی قرار گرفته است. درمان افرادی که قربانی تجاوز شده اند می‌تواند به صورت یک به یک، گروهی و در برخی موارد به کمک دارو همراه با درمان باشد. برخی روشهای درمانی تجاوز شامل موارد زیر است:
-درمان از طریق ایمن سازی در مقابل استرس
-درمان از طریق تماس طولانی مدت
-درمان از طریق پردازش‌شناختی
-تجدید پردازش حساسیت زدایی حرکت چشم
-مشاوره ی مفید و مؤثر
در اینجا به توضیح برخی از این روش‌ها می‌پردازیم:
۱. درمان تجاوز ایمن سازی در مقابل استرس
از این روش برای درمان افرادی استفاده می‌شود که ترس و تشویش و رفتارهای اجتنابی شدیدی دارند (مثلا اجتناب از راه رفتن در تاریکی). این روش سه مرحله دارد:
آموزش- که فرد توجیه می‌شود که ترس، نوعی واکنش طبیعی به آسیب و گزند است. از طرفی درباره ی عواملی که منجر به ترس می‌شود هم به او اطلاعاتی داده می‌شود.
مهارتسازی- قربانیان تجاوز یاد می‌گیرند تا به لحاظ فیزیکی و روانی، واکنشهای خود را از روی ترس کنترل کنند.
کاربرد- در این مرحله قربانیان از مهارتهای جدید خود استفاده می‌کنند تا در رفتارهای توأم با ترس شرکت کنند.
۲. درمان تماسهای طولانی
روشی برای از بین بردن حساسیت فرد نسبت به آسیب ناشی از تجاوز از طریق یادآوری خاطرات مربوط به رویدادهای آمیخته با آسیب است. در این روش از قربانیان خواسته می‌شود تا به طور مکرر، دفعات تجاوز خود را به یاد آورده و با موقعیتهایی که در زندگی عادی، یادآور آن تجاوز است روبرو شوند.
۳. درمان از طریق پردازش‌شناختی
از این روش برای کمک به افرادی استفاده می‌شود که از افسردگی رنج می‌برند. در این روش درمانی از آموزش، تماس و روشهای‌شناختی استفاده می‌شود. قربانیان تشویق می‌شوند تا بتوانند بخشهایی از آسیب واردشده را با احساساتی که به قدر کافی پردازش نشدهاند و با آن‌ها مرتبط است شناسایی کنند.
 (منبع: medicinenet)

نقش سابقه‌ی تجاوز جنسی در اختلال استرسی پس از ضایعه روانی مزمن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ