درباره ام‌اس بیشتر بدانید

maryam01
فلج چندگانه یا ام‌اس یک بیماری خود ایمنی است که سیستم عصبی را مختل می‌سازد. علت شیوع فلج چندگانه نامشخص است.

فلج چندگانه یا ام‌اس یک بیماری خود ایمنی است که سیستم عصبی را مختل می‌سازد. علت شیوع فلج چندگانه نامشخص است. به دلایلی که هنوز مشخص نیست، سلول‌های ایمنی بدن به میلین حمله می‌کنند. میلین یک لایه چربی است که از عصب‌های مغز و نخاع محافظت می‌کند. سلول‌های عصبی نیز از این حملات آسیب می‌بینند.
با گسترش حملات، علائم و نشانه‌های عصبی متفاوتی بروز پیدا می‌کنند. افراد مبتلا به فلج چندگانه یا ام‌اس از درد، اختلالات گفتاری، از کار افتادگی و تغییر مکرر حالات عاطفی رنج می‌برند. این بیماری یک اختلال مزمن و پیش‌رونده است.
اگر مشکوک به ام‌اس هستید، علائم و نشانه‌های پیش رو را به دقت پیگیری کرده و سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. علائم بیماری در بسیاری از افراد مبتلا به ام‌اس موقتی هستند. با این حال، وضع برخی از بیماران به تدریج وخیم‌تر می‌شود.
پزشک معالج با بررسی علائم و نشانه‌های بیماری و ارزیابی تست‌های انجام شده مانند تصویربرداری ام.آر.آی نظر قطعی خود را درباره ام‌اس عنوان می‌کند. علائم بیماری و نتایج تست‌های انجام شده نقش قابل‌توجهی در تایید یا رد ام‌اس داشته و به تشخیص سایر بیماری‌های مشابه ام‌اس نیز کمک می‌کند. سندرم خستگی مزمن، آنسفالومیلیت، لوپوس، لایم، سفلیس، کور رنگی و کمبود ویتامین B12 از جمله علائمی هستند که با نشانه‌های بیماری ام‌اس اشتباه گرفته می‌شوند.
هر پزشکی می‌تواند ام‌اس را تشخیص دهد؛ با این حال، متخصصان مغز و اعصاب صلاحیت بیشتری در تشخیص این بیماری دارند. تشخیص اولیه دقیق، نقش بسزایی در موفقیت پروسه درمانی بیماران مبتلا به ام‌اس دارد.
(منبع: webmd)

ام ‌اس و ارتباط آن با کمبود ویتامین D

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ