کشف سیگنال‌هایی که محرک رشد مو هستند

maryam01
دانشمندان اکنون در تلاشند دیگر سیگنال‌هایی که توسط سلول‌های بنیادی پیش‌ماده چربی تولید می‌شوند و ممکن است در رشد موها تأثیر داشته باشند را شناسایی کنند.

محققان دانشگاه یِیل موفق شدند سیگنال‌های مولکولی که موجب رشد مو می‌شوند را کشف کنند. به گفته‌ی محققان این کشف می‌تواند به ابداعی روشی موثر در درمان طاسی منجر شود. تیم تحقیقاتی با مطالعه موش‌ها متوجه شدند که برای رشد مو نیاز به سیگنال‌های مولکولی سلول‌های بنیادی داخل لایه‌ی چربی پوست است.
یکی از محققان، والری هورسلی، توضیح می‌دهد: «اگر بتوانیم بین این سلول‌های چربی واقع در پوست و سلول‌های بنیادی غیرفعال در فولیکول موها ارتباط برقرار کنیم، ممکن است بتوانیم باعث رشد مجدد موها شویم.»
ریشه‌ی فولیکول‌های افراد دچار الگو طاسی مردانه دارای سلول‌های بنیادی است، اما این سلول‌ها توانایی تحریک رشد مجدد مو را از دست داده‌اند. با اینکه دانشمندان می‌دانستند که این سلول‌های بنیادی داخل فولیکول‌ها برای رشد نیازمند سیگنالی از مکانی داخل پوست هستند، اما از منشاء این سیگنال‌ها مطلع نبودند.
تیم تحقیق متوجه شد که لایه‌ی چربی داخل پوست سر که بیشترین ضخامت مو را در بر دارد، پس از مرگ موها منقبض و با آغاز رویش مو منبسط خواهد شد.
محققان به این نتیجه‌ رسیدند که برای بازسازی موها در موش‌ها به پیش‌ماده چربی نیاز است. این سلول‌ها در تولید عامل رشد مشتق از پلاکت  (PDGF)که آن نیز برای تحریک رشد موها ضروری است نیز تأثیر داردند.
دانشمندان اکنون در تلاشند دیگر سیگنال‌هایی که توسط سلول‌های بنیادی پیش‌ماده چربی تولید می‌شوند و ممکن است در رشد موها تأثیر داشته باشند را شناسایی کنند. آن‌ها کنجکاوند که بدانند آیا آنچه در موش‌ها اتفاق افتاد برای انسان‌ها نیز صادق است.
محققان این طور نتیجه‌گیری کردند:
«اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهند که سلول‌های شکل‌ دهنده‌ی چربی در تنظیم مناسب فعالیت‌های سلول‌های بنیادی پوست موثر بوده و سویه‌ی سلول‌های آدیپوسیت ممکن است کارکرد سلول‌های بنیادی مخاطی را از لحاظ بالینی تغییر دهد.»
(منبع: medicinenet)

چگونه طاسی منطقه‌ای یا آلوپسی بطور دائم درمان کنیم ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ