علل شایع بروز تصلب شرایین

maryam01
افرادی که در ۲۵ سالگی فشار خون بالا دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آترواسکلروز و بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند.

بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید که در مجله جاما منتشر شده است، افرادی که در ۲۵ سالگی فشار خون بالا دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آترواسکلروز و بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند. آترواسکلروز یا تصلب شرایین زمانی رخ می‌دهد که چربی، کلسترول و کلسیم در داخل عروق انباشته شوند. انباشت این ترکیبات در داخل عروق باعث کاهش جریان خون شده و مشکلات جبران ناپذیری برای بیمار ایجاد می‌کند. بیماری آترواسکلروز تا زمانی که عروق خونی مسدود نباشند، علائمی ایجاد نمی‌کند. از این رو، بسیاری از افراد حتی نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا شده‌اند.
متخصصان معتقدند که فشار خون بالا یکی از علل رایج شیوع آترواسکلروز و بیماری‌های قلبی است؛ آترواسکلروز به طور معمول در سنین بالا بروز پیدا می‌کند. مطالعات اخیر نشان داده است که تغییر فشار خون در طول زمان، احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.
محققان حاضر در این مطالعه به دنبال آن بودند که با اندازه‌گیری فشار خون افراد در طول زمان، مسیری بیابند که باعث شیوع آترواسکلروز و یا سایر مشکلات قلبی می‌شود. این مسیر می‌تواند به عنوان یک نشانه هشداردهنده عمل کرده و پزشکان را از احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی باخبر سازد.
محققان برای ارزیابی احتمال شیوع بیماری‌های قلبی، به بررسی میزان کلسیفیکاسیون عروق کرونر (CAC) در بیماران پرداخته و تاثیر آترواسکلروز بر شریان‌های قلب را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. در این مطالعه ۴، ۶۸۱ شرکت کننده در یک دوره ۲۵ ساله مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکت کنندگان در آغاز مطالعه بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن داشتند.
 (منبع: mayoclinic)

تاثیر رژیم غذایی پرچرب بر خطر ابتلا به تصلب شرایین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ