افزایش خطر چاقی در کودکان مبتلا به بیش فعالی

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد خطر بروز چاقی در بچه هایی که بیش فعالی دارند٬ نسبت به آن‌هایی که این اختلال را ندارند، بیشتر است.

تحقیقات نشان می‌دهد خطر بروز چاقی در بچه هایی که بیش فعالی دارند، نسبت به آنهایی که این اختلال را ندارند، بیشتر است. همانطور که می‌دانید بیش فعالی یا اختلال کم توجهی-بیش فعالی یکی از شایع‌ترین اختلالات روان‌شناختی کودکان در سراسر دنیا محسوب می‌شود. هیچ درمان مشخصی برای این اختلال شناسایی نشده اما می‌توان از داروهای محرک برای کنترل علائم آن استفاده کرد.
در سالهای اخیر، تحقیقات ثابت کرده که ممکن است بین بیش فعالی و چاقی ارتباطی وجود داشته باشد. در بخشی از این تحقیقات آمده است که مردانی که در دوران کودکی دچار بیش فعالی شده اند، شاخص حجم بدن‌شان (BMI) در دوران بزرگسالی بیشتر است. برخی ویژگی‌های مرتبط با بیش فعالی نظیر عدم کنترل هوس و ویر غذایی هم می‌تواند باعث شود بچه‌هایی که از این اختلال رنج می‌برند به عادات بد غذایی روی آورده و این منجر به چاقی آن‌ها شود.
اما محققان در تحقیقات اخیر این مسئله را بررسی کردند که آیا استفاده از داروی محرک برای درمان این اختلال در کودکان و بزرگسالان می‌تواند بر شاخص حجم بدن آن‌ها تأثیر بگذارد یا نه. برای این کار آن‌ها از داده های الکتریکی ثبت شدهی مربوط به سلامت ۱۶۳۸۲۰ بچهی ۳ تا ۱۸ سال استفاده کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد بچه هایی که اختلال بیش فعالی آن‌ها درمان نشده و یا بیش فعالی آن‌ها بدون استفاده از داروهای محرک درمان شده است، در مقایسه با بچه‌هایی که بیش فعالی ندارند، میزان رشد BMI آن‌ها بیشتر است. با این حال٬ کودکانی که با استفاده از داروهای محرک٬ اختلال بیش فعالی آن‌ها درمان شد، در مقایسه با آنهایی که سابقه ی بیش فعالی و یا مصرف داروهای محرک نداشتند میزان رشد BMI آن‌ها در اوائل کودکی کمتر بوده و در سنین نوجوانی و جوانی٬ رشد آن سریع بود. بنابراین محققان به پزشکان توصیه می‌کنند که از ارتباط بین بیش فعالی و خطر چاقی در کودکان آگاه باشند، خصوصا اگر آن کودک با استفاده از داروهای محرک تحت درمان قرار گرفته است.
‌(منبع: webmd)

بروز اختلالات غذایی در کودکان مبتلا به اختلال‌ بیش‌ فعالی‌‌

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ