خطر بروز تنبلی چشم در صورت انسداد مجرای اشکی

maryam01
آمبلیوپیا که به عنوان تنبلی چشم نیز شناخته می‌شود، یکی از علل شایع ضعف بینایی در کودکان است. حدود ۱.۶ تا ۳.۶ درصد از کودکان تنبلی چشم دارند. درمان زود هنگام این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

آمبلیوپیا که به عنوان تنبلی چشم نیز شناخته می‌شود، یکی از علل شایع ضعف بینایی در کودکان است. در حدود ۱.۶ تا ۳.۶ درصد از کودکان تنبلی چشم دارند. درمان زود هنگام این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. چون بینایی کودک در سنین پایین توسعه می‌یابد. اگر تنبلی چشم تا سنین ۶ یا ۱۰ سالگی درمان نشود، ضعف بینایی دائمی شده و دیگر قابل درمان نخواهد بود.
یکی از مطالعات اخیر که در نشریه رسمی انجمن چشم پزشکی و استرابیسم آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد کودکان کمتر از ۳ سالی که از انسداد مجرای اشکی (NLDO) رنج می‌برند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آمبلیوپی یا تنبلی چشم قرار دارند. حدود ۶ درصد از کودکان با مجرای اشکی مسدود متولد می‌شوند.
نوئل اس. ماتا و دیوید سیلبرت از گروه چشم‌پزشکی لنکستر، با بررسی ۳۷۵ کودک به این نتیجه رسیدند که ۲۲٪ از آنها مستعد ابتلا به تنبلی چشم هستند. خطر ابتلا به آمبلیوپی در این کودکان ۸ مرتبه بیش از سایر کودکان برآورد شده است. بیش از ۶۳درصد از کودکان بیمار به تنبلی چشم مبتلا شده و به درمان نیاز دارند. نیمی از کودکان به عینک نیاز پیدا می‌کنند و یک‌پنجم آنها نیز با استفاده از چشم‌بند درمان می‌شوند.
کودکانی که به طور مادرزادی از انسداد مجرای اشکی رنج می‌برند، باید تحت معاینات کامل قرار بگیرند تا عوامل خطر احتمالی شناسایی شوند. آنچه که درباره این مطالعه اهمیت دارد این است که تمام بیمارانی که به چشم‌بند نیاز دارند، در همان چشمی که از انسداد مجرای اشکی رنج می‌برد دچار تنبلی هستند. این امر نشان می‌دهد که ارتباط تنبلی چشم و انسداد مجرای اشکی یک ارتباط تصادفی نیست.
(منبع: webmd)

آمبلیوپی (تنبلی چشم)چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ