باکتری زخم معده، علت بروز مشکلات تنفسی و بوی بد دهان

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد باکتری که منجر به سرطان و زخم معده می‌شود می‌تواند به بروز مشکلات تنفسی بیانجامد.

تحقیقات نشان می‌دهد باکتری که منجر به سرطان و زخم معده می‌شود می‌تواند به بروز مشکلات تنفسی بیانجامد. محققان برای نخستین بار باکتریای به نام هلیکوباک‌تر پیلوری را یافتند و متوجه شدند که در دهان افرادی زندگی می‌کند که علائم بیماری معدی را از خود نشان نمی‌دهند.
همانطور که می‌دانید دهان انسان زیستگاه بیش از ۶۰۰ گونه باکتری است که برخی از آن‌ها می‌توانند ناقل بیماری باشند. اخیرا محققان دریافتند که باکتری هلیکوباک‌تر پیلوری می‌تواند منجر به زخمهای معده شده و از طرفی عامل انواع سرطانهای معدی محسوب شود. آن‌ها در تحقیقاتشان دریافتند که حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد از مردم در کشورهای توسعه یافته و بالای ۹۰ درصد از مردم در کشورهای درحال توسعه این باکتری را دارند. آن‌ها به تازگی به این نتیجه رسیدند که این باکتری می‌تواند در دهان هم زندگی کند.
محققان توانستند در دهان ۲۱ فرد از ۳۲۶ بیمار ژاپنی که دچار بیماری تنفس نامطبوع بودند این باکتری را بیابند. در این افراد، تجمع گاز ناشی از تنفس نامطبوع و سطحی از بیماری دهانی میزان بسیار بالایی داشت. این تحقیقات نشان داد در بیمارانی که بیماری لثوی داشتند، از بین ۱۰۲ بیمار، ۱۶ نفر از آن‌ها در دهانشان باکتری هلیکوباک‌تر پیلوری وجود داشت.
بوی نامطبوع دهان، اختلالی شایع در افراد است و تنفس نامطبوع بیشتر به خاطر التهاب لثوی، رسوبات زبانی، عدم رعایت نظافت و بهداشت دهانی رخ می‌دهد. این باکتری، ترکیبات متغیر و ناپایداری تولید می‌کند که بوی نامساعد و نامطلوبی دارند و شامل سولفید هیدروژن، مرکاپتان متیل و سولفید دیمتیل است. پزشکان اغلب برای تشخیص این بیماری، سطح و میزان این مواد را می‌سنجند. بیماریهای معدی روده ای هم می‌تواند منجر به تنفس نامطبوع شود.
بیمارانی که باکتری هلیکوباک‌تر پیلوری دارند خون بیشتری در بزاق آن‌ها وجود دارد و از طرفی عامل دیگری به نام پرووتلا هم در دهانشان دیده شده که یکی از علل عمدهی بروز باکتری التهاب لثوی تلقی می‌شود.
 (منبع: (mayoclinic

چه بخوریم تا بوی بد دهان از بین برود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ