توقف شیوع آبله مرغان با پرتو فرابنفش خورشید

maryam01
بر اساس یافته‌های جدید، پرتو فرابنفش خورشید ویروس آبله مرغان روی پوست را پیش از انتقال به فرد دیگر غیرفعال می‌سازد. این نظریه می‌تواند دلیل سرعت کمتر شیوع آبله مرغان در کشورهای گرمسیر را توضیح دهد.

بر اساس یافته‌های جدید، پرتو فرابنفش خورشید ویروس آبله مرغان روی پوست را پیش از انتقال به فرد دیگر غیرفعال می‌سازد. این نظریه می‌تواند دلیل سرعت کمتر شیوع آبله مرغان در کشورهای گرمسیر را توضیح دهد. دکتر «فیل رایس» در یک کنفرانس خبری گفت که امیدوار است یافته‌های او منجر به پیدایش روش‌های جدیدی برای پیش‌گیری از آبله مرغان و بیماری شدیدتر هم‌خانواده آن یعنی زونا شوند.
غیرفعال شدن ویروس به کمک پرتو فرابنفش ایده‌ای جدید نیست، اما این اولین باری است که در مورد ارتباط آن با ویروس واریسلا زوستر، ویروس هرپسی مسئول بیماری‌های آبله مرغان و زونا، چنین نتیجه‌‌ی مستحکمی گرفته شده است.
دکتر رایس پیشتر در ژورنال ویروس شناسی مقاله‌ای منتشر کرده و رواج کمتر آبله مرغان در مناطقی از جهان که میزان پرتو فرابنفش بیشتر است را در مقایسه با مکان‌هایی که دارای سطح کمتری از پرتو فرابنفش بودند نشان داده بود. او همچنین دلیل اینکه چرا بیماری در مناطق معتدل در زمستان و بهار، زمانی که پرتو فرابنفش در کمترین حد خود قرار دارد، را نیز توضیح داد.
برای این تحقیق، دکتر رایس مدارک ۲۵ تحقیق مرتبط با ویروس واریسلا زوستر را بررسی نمود. این تحقیقات الگوهای بیماری را در نواحی معتدل و گرمسیر جهان ارزیابی کرده بودند.
این محقق الگوهای مرتبط با دامنه‌ای از متغیرهای آب و هوایی را جهت یافتن متغیری که با آن‌ها بیشترین همبستگی را دارد بررسی نمود. او پس از اطمینان از عدم وجود عوامل دیگر، متوجه شد که پرتو فرابنفش تنها متغیری است که قویاً با الگوهای بیماری در کشور‌هایی که مورد ارزیابی قرار گرفته بودند مرتبط است.
دکتر رایس می‌گوید: «پیش از این هیچ‌کس پرتو فرابنفش را به عنوان یک عامل مد نظر قرار نداده بود، اما هنگامی که تحقیقات همه‌گیرشناسی (اِپیدمیولوژی) را مشاهده کردم، آن‌ها بین وجود ویروس و عرض جغرافیایی ارتباط خوبی را نشان می‌دادند.»
او پس از بررسی‌های بیشتر به این نتیجه رسید که پرتو فرابنفش می‌تواند در چگونگی شیوع بیماری آبله مرغان موثر باشد.
(منبع: mayoclinic)

ویروس آبله مرغان درچه فصلی شایع است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ