افزایش خطر فلج مغزی کودک با مصرف آنتی‌بیوتیک هنگام زایمان زودرس

maryam01
استفاده از آنتی‌بیوتیک در حین زایمان زودرس ممکن است احتمال فلج مغزی نوزاد را افزایش دهد.

بر اساس پژوهش انجام شده توسط محققان دانشگاه آکسفورد، استفاده از آنتی‌بیوتیک در حین زایمان زودرس ممکن است احتمال فلج مغزی نوزاد را افزایش دهد.
سخنگوی یک سازمان حمایت از نوزادان می‌گوید: «این مسئله اهمیت شناخت تأثیرات فوری و بلند مدت مراقبت‌ها و درمان‌هایی که کودک و مادر در این زمان بسیار مهم دریافت می‌کنند را مشخص می‌سازد.»
در سال ۲۰۰۱، وسیع‌ترین تحقیق مرتبط با زایمان زودرس (که با نام ORACLE شناخته می‌شود) این نتیجه را به دنبال داشت که آنتی‌بیوتیک‌های اریترومایسین و کوآموکسی‌سیلین می‌توانند در برخی از موارد زایمان زودرس (در مواردی که کیسه آمنیوتیک پاره شده است) از احتمال بروز پیامدهای منفی برای نوزاد بکاهند.
در پژوهش جدید، محققان کودکان تحقیق ORACLE را در سن ۷ سالگی تحت نظر گرفته و فلج مغزی و مشکلات مرتبط با آن را بررسی نمودند.
فلج مغزی به ناتوانی‌های جسمی مختلفی اشاره دارد که ناشی از آسیبی است که در مراحل اولیه شکل‌گیری مغز به آن وارد می‌شود. حدوداً ۵۰ درصد موارد فلج مغزی در نوزادان زودرس (آنهایی که پیش از سی‌هفتمین هفته‌ی بارداری متولد می‌شوند) ایجاد می‌شود.
محققان در کودکانی که مادران آن‌ها پس از پاره شدن کیسه آب آنتی‌بیوتیک دریافت کرده بودند هیچ تأثیر منفی‌ مشاهده نکردند. اما در مابقی کودکان استفاده از آنتی‌بیوتیک ریسک اختلال جسمی و ذهنی را به مقدار قابل توجهی افزایش داده و ریسک فلج مغزی را بیش از دو برابر ارتقا داد.
محققان می‌گویند احتمالاً آنتی‌بیوتیک‌ها به طور مستقیم به نوزادان آسیبی وارد نمی‌کنند، بلکه به سبب طولانی‌تر ساختن مصنوعی بارداری موجب افزایش احتمال فلج مغزی می‌شوند.
منبع: (mayoclinic)

جلوگیری از فلج مغزی نوزادان با سولفات منیزیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ