زعفران­های تقلبی سرطان زاست

niloofar465
زعفران هایی که با رنگ تارتارازین خوش رنگ می شوند؛ حواس­تان به زعفران­های خوش­رنگ و تقلبی با قیمت پایین باشد.

 

زعفران­های تقلبی سرطان زاست

 زعفران هایی که با رنگ تارتارازین خوش رنگ می شوند

 الو دکتر-حواس­تان به زعفران­های خوش­رنگ و تقلبی با قیمت پایین باشد. به گزارش الو دکتر  از ایسنا، دکتر حسین رستگار مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو، درباره ورود رنگ زعفران به کشور با ورود حجاج از عربستان خبر داد و با بیان اینکه تقلب زعفرانی یکی از تقلب­های معمول است، گفت: « رنگ‌هایی که با عنوان رنگ زعفران از خارج کشور به ویژه از عربستان وارد کشور می‌شوند، رنگ‌هایی به نام تارتارازین (نوعی رنگ خوراکی غیرمجاز) هستند، که به عنوان رنگ زعفران به جای زعفران یا به عنوان عصاره زعفران به همراه خود می‌آورنـد». او با تاکید بر سرطان‌زا بودن این ماده، افزود: «گاهی افراد این مواد را به عنوان سوغات به کشور می­آورند یا آن را در غذا استفاده می‌کنند؛ چرا که قیمت این ماده نسبت به زعفران معمولی بسیار پایین‌تر است و رنگ و شکل زعفران را دارد. این درحالیست که نه تنها این ماده هیچ‌ یک از خواص زعفران را ندارد، بلکه سرطان‌زایی آن بسیار جدی است.» دکتر حسین رستگار گفت:« رنگ تارتار ماده‌­ای کاملا سرطان‌زا است و استفاده از آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود».

رستگار خطاب به حجاجی که از عربستان به کشور می‌آیند، گفت: «اگر چنین چیزی را به عنوان سوغات می‌آورند، باید گفت که این ماده سوغات نیست بلکه یک سم است و نباید از آن استفاده کنیم».

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو به فروش موادی با عنوان پودر زعفران با قیمت پایین که توسط دستفروشان در مترو بفروش می‌رسد، اشاره کرد و گفت: «این هم نوعی تقلب است؛ چرا که تقلب در زعفران زیاد است. برای مثال کلاله ذرت را رنگ می‌کنند، سپس آن را پودر کرده و به عنوان پودر زعفران می‌فروشند. مردم باید بدانند که این مواد به هیچ‌وجه زعفران نیست. زعفران باید کاملا برند باشد و روی آن آرم سازمان غذا و دارو و شماره پروانه بهداشتی وجود داشته باشد تا اگر شکایتی از محصول شد، بتوانیم آن را پیگیری کنیم».

رستگار همچنین گفت: «بوی زعفرانی که در این پودرها وجود دارد از اسانسی است که به آن اضافه می‌کنند. این کار هم یکی از تقلب­هایی ا‌ست که انجام می شود. اسانس از موادی است که آن را در مواد مختلف مانند چای نیز اضافه می‌کنند. باید گفت که گاهی این اسانس‌ها خوراکی نیست و برای همین یکی از تقلب­ها استفاده از اسانس است و این بحث باید مدنظر قرار گیرد. زعفرانی که خریداری می‌شود باید بسته‌بندی بوده و برند آن هم مورد تایید باشد».

منبع: ایسنا

نقش زعفران در سلامتی انسان  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1394-07-29 - 22:46 پاسخ

عااااااااااااالیه

فرشته

فرشته

1394-07-29 - 09:22 پاسخ

سلام خسته نباشید . ممنون از اطلاع رسانی شما . من از مشهد از فروشگاه رضوی زعفران با مارک رضوی گرفتم و پیش خودم فکر کردم اینجا با نام رضوی تقلب نیست ولی متاسفانه زعفرانی که خریداری کردم اصل نبود و بوی زعفران به هیچ عنوان نداشت . من از این شرکت شکایت دارم با اینکه به ظاهرا استاندار بود و ثبت شده ولی ولی تقلبی بود . لطفا اشخاصی که براشون امکان داره جلوی این همه سوء استفاده در کنار حرم مطهر آقا جلو گیری کنند

admin

admin

1394-07-29 - 09:22

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353 تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .