گوشت گاو بخوریم یا گوسفند؟

60ameneh
پزشکان طب سنتی و مدرن معتقدند گوشت یکی از منابع اصلی غذایی است که حذف آن سلامت را به خطر می‌اندازد. اگر گیاهخوار نیستید و در برنامه و رژیم غذایی تان از گوشت حیوانات مصرف می‌کنید، لازم است درباره طبع آنها هم اطلاعاتی داشته باشید.

به گزارش الو دکتر به نقل از سیب سبز، در طب سنتی هر نوع گوشتی، گرم و تر شمرده می‌شود، اما در مقایسه میزان گرمی و تری آنها با یکدیگر متفاوت است و به انواعی که میزان گرمی و تری کمتری دارند، سرد گفته می‌شود. برای نمونه، گوشت حیواناتی مثل گوسفند، بز، کبک، بلدرچین، شتر، شترمرغ و میگو ازجمله گوشت‌هایی هستند که میزان گرمی و تری بالاتری دارند.

دکتر دکتر شهناز کارکن، دستیار تخصصی طب سنتی ضمن اشاره به مطلب فوق در گفت و گو با سیب سبز می گوید: در بیماری‌های مختلف به بیمار توصیه می‌شود گوشت نخورد. به این دلیل که هضم گوشت برای دستگاه هاضمه (دستگاه گوارش) دشوار است و برای خوردنش باید دستگاه هاضمه قوی‌ای داشت. از طرفی گفته شد که مزاج گوشت گرم است، بنابراین معلوم می‌شود افراد گرم‌مزاج باید کمتر گوشت مصرف کنند.

مسوول آموزش تغذیه انجمن علمی طب سنتی در ادامه صحبت  هایش به سیب سبز اضافه می کند: برای مزاج انسان بهترین نوع گوشت، گوشت گوسفند است. گوشت بره‌ای که کمتر از 6ماه داشته باشد، از گوشت گوسفند هم مرغوب‌تر است. در هر صورت برای مصرف گوشت قسمت راسته یا سردست یا دست و سینه گوسفند از ناحیه ران بهتر است. گوشت گوسفند نسبت به انواع دیگر گوشت‌، سریع‌الهضم است، یعنی به‌راحتی هضم می‌شود و به اصطلاح دستگاه گوارش را اذیت نمی‌کند. داخل گوشت گوسفند نرم‌تر است و تری بیشتری هم دارد و از نظر غلظت، خونی که گوشت گوسفند تولید می‌کند خون بهتری است.

وی درباره شیوه طبخ گوشت نیز به خبرنگار سیب سبز می گوید: گوشت این ماده با ارزش غذایی اگر درست طبخ نشود، خواص مفیدش را از دست می‌دهد و در مواردی حتی ممکن است به‌علت شیوه پخت غلط به یک ماده غذایی مضر تبدیل شود. اما با رعایت یکسری اصول کلی می‌توان از صحت گوشت مصرفی اطمینان حاصل کرد. از ویژگی‌های نمک این است که در صورت اضافه شدن به هر ماده خوراکی باعث لطافت آن می‌شود، بنابراین می‌توان حین پخت با افزودن مقداری نمک به گوشت کیفیت آن را بالا برد. بعضی کودکان گوشت نمی‌خورند و می‌توان با خوراندن آب گوشت به آنها نیازشان به گوشت را تامین کرد. به این منظور باید گوشت را با آب سرد بپزید. اگر گوشت با آب فراوان ولی با آب گرم پخته شود مواد غذایی‌اش وارد آب نمی‌شود. اما اگر به آب گوشت احتیاجی ندارید، می‌توانید آن را با آب سرد هم بپزید.  

این متخصص طب سنتی با اشاره به اهمیت طبخ گوشت برای حفظ خواص غذایی اش اشاره می کند: وقتی گوشت را برای پخت در قابلمه قرار می‌دهید، بلافاصله در قابلمه را نگذارید. بخاری که از سطح گوشت بلند می‌شود، سمی هستند و لازم است پراکنده شوند، بنابراین توصیه می‌شود تا زمانی که گوشت به اصطلاح یک قل بزند، در قابلمه را به‌صورت کج بگذارید و بعد از چند دقیقه آن را درست بگذارید.

دیدگاه های این متخصص را در مجله سیب سبز شماره 144 بخوانید. این مجله سوم آبان ماه جاری منتشر می شود.  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ