کشف داروی خوراکی برای کاهش ایجاد پولیپ‌های سرطانی در روده بزرگ

maryam01
بر اساس نتایج یک تحقیق که بر حیوانات متمرکز بود و توسط محققان دانشگاه بوفالو انجام شده بود، یک داروی خوارکی می‌تواند التهاب مزمن و پیش‌سرطانی روده را درمان نماید.

بر اساس نتایج یک تحقیق که بر حیوانات متمرکز بود و توسط محققان دانشگاه بوفالو انجام شده بود، یک داروی خوارکی می‌تواند التهاب مزمن و پیش‌سرطانی روده را درمان نماید.
سلول‌های التهابی روده بزرگ یا پولیپ‌ها پس از ۵۰ سالگی بسیار رایج هستند. به طور میانگین احتمال اینکه یک فرد ۶۰ ساله پولیپ داشته باشد ۲۵ درصد است. اغلب پولیپ‌ها خوش‌خیم هستند، اما برخی از آن‌ها تبدیل به سرطان روده می‌شوند. به همین دلیل، درمان استاندارد برای پولیپ خارج ساختن آن‌ است.
سرپرست تحقیق «الن چان» توضیح می‌دهد: «مهم‌ترین یافته ما این است که سلول‌های التهابی بیماری‌زا در روده‌ی موش‌ها مورد هدف فرمولاسیون خوراکی پروتئین‌های سلولی تصفیه شده قرار گرفتند و احتمال ایجاد بیماری کاهش یافت.»
این اولین باری است که یک داروی خوراکی بیولوژیک به طور موفق برای تغییر تاریخ طبیعی یک بیماری ژنتیک، که در این مورد جهشی است که افراد را در خطر بسیار دچار شدن به سرطان روده بزرگ قرار می‌دهد، به کار گرفته شده است.
داروهای خوراکی بیولوژیک یا زیست‌داروها بر پایه مولکول‌های زیستی مشتق از مواد طبیعی بدن انسان، حیوان یا میکروارگانیسم‌ها ساخته می‌شوند. این نوع از داروهای خوراکی نسبت به دیگر انواع داروهای بیولوژیک که باید تزریق شوند یا به طریقی غیرخوراکی به کار برده می‌شوند دارای مزایای فراوانی هستند.
مدت‌ها است که دانشمندان می‌دانند التهاب داخل روده بزرگ خطر دچار شدن به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. احتمال سرطان روده بزرگ در افرادی که دچار بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی هستند بیش از عموم افراد است. علاوه بر این، جهش‌های ژنتیکی نیز می‌توانند موجب سرطان روده بزرگ در ابتدای دوره‌ی بزرگسالی شوند. در این افراد التهاب روده‌ای پیش از بروز بیماری نئوپلاستیک آن‌ها ایجاد می‌شود.
(منبع: mayoclinic)

استفاده از داروهای ترکیبی در درمان پولیپ‌ روده بزرگ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ