افزایش احتمال بروز تشنج ناشی از تب در صورت استفاده از واکسن ترکیبی

maryam01
در یک تحقیق جدید مشخص شد احتمال تشنج ناشی از تب در کودکانی که واکسن ترکیبی دریافت می‌کنند کمی بیشتر از آنهایی است که از دو واکسن مجزا برای محافظت در برابر همان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

در یک تحقیق جدید مشخص شد احتمال تشنج ناشی از تب در کودکانی که واکسن ترکیبی دریافت می‌کنند کمی بیشتر از آنهایی است که از دو واکسن مجزا برای محافظت در برابر همان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.
واکسن مورد نظر ترکیبی از واکسن‌های سرخجه، سرخک، اوریون و آبله مرغان بوده که به منظور کاهش تعداد واکسن‌هایی که کودک در دوران ابتدایی زندگی دریافت می‌کند ساخته شده است.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهند در هر ۱۰ هزار کودکی که واکسن ترکیبی دریافت می‌کنند ۳ یا ۴ کودک بیشتر به سبب تشنج مرتبط با تب به پزشک یا مرکز اورژانس مراجعه می‌کنند.
سرپرست تحقیق «شانون مک‌دونالد» معتقد است، کنترل ایمنی واکسن و مطلع ساختن والدین از عوارض جانبی مضر شناخته شده مهم است. اما او می‌گوید خطرات بیماری‌هایی که کودکان به واسطه‌ی این واکسن از آن‌ها محافظت می‌شوند بسیار بیشتر از عوارض جانبی استفاده از این واکسن هستند.
«بنابراین گرچه نتیجه‌ی این تحقیق مهم است، اما نباید دلیلی باشد برای امتناع از واکسینه کردن کودکان. احتمال تشنج مرتبط با تب ناشی از سرخک بسیار زیاد است: ۶۰ الی ۷۰ مورد در هر ۱۰ هزار کودک.»
همچنین به طور میانگین از هر هزار کودکی که به سرخک مبتلا می‌شوند یک نفر دچار تورم مغز شده و از هر هزار نفر یک کودک به سبب سرخک جان خود را از دست می‌دهد.
دکتر «کومانان ویلسون» از موسسه‌ی تحقیقاتی بهداشت در اتاوا معتقد است، والدین باید از افزایش احتمال تشنج مطلع باشند، خصوصاً اینکه تشنج‌ها معمولاً ۷ تا ۱۰ روز پس از واکسیناسیون روی می‌دهند. اگر والدین از این موضوع آگاه نباشند احتمالاً انتظار بروز عارضه‌‌ای جانبی پس این مدت زمانی را نخواهند داشت. بنابراین بروز این عارضه‌ی جانبی می‌تواند ذهن والدین را مغشوش سازد.
(منبع: medicinenet)

تشنج ناشی از تب در چه مواقعی بروز پیدا می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ