آیا لازم است نگران تشنج ناشی از تب فرزندتان باشید؟

maryam01
مشخص شده است که زمینه اختلالات عصب‌شناختی دلیل مرگ و میر بیش از حد کودکان به خاطر صرع است، اما هنوز به طور قطع مشخص نیست که تشنج ناشی از تب چگونه بر مرگ و میر بچه‌ها تأثیر می‌گذارد.

 تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تشنج ناشی از تب کودکان در طولانی مدت باعث افزایش مرگ و میر نمی‌شود. محققان معتقدند که طی دو سال پژوهش در این زمینه در ارتباط با تشنج ناشی از تب دریافته‌اند که میزان خطر مرگ به خاطر این تشنج همچنان پائین است.
تشنج ناشی از تب نوعی تشنج بسط‌ یافته است که به خاطر بالا رفتن دمای بدن رخ می‌دهد. حدود ۲ تا ۵ درصد از بچه‌های زیر پنج سال مبتلا به تشنج ناشی از تب می‌شوند و حدود ۳۳ درصد از آنها بیش از یک بار دچار این بیماری شده‌اند. والدینی که شاهد این بیماری فرزندانشان بوده‌اند بر این باورند که فرزندشان در حال مرگ بوده است. مشخص شده است که زمینه اختلالات عصب‌شناختی دلیل مرگ و میر بیش از حد کودکان به خاطر صرع است٬ اما هنوز به طور قطع مشخص نیست که تشنج ناشی از تب چگونه بر مرگ و میر بچه‌ها تأثیر می‌گذارد.
محققان در همین ارتباط٬ یک میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۴۳ کودکی را که بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۴ متولد شدند مورد بررسی قرار دادند. از این نمونه٬ ۸ هزار و ۱۷۲ نفر در نهایت مردند. در جمعیت ۵۵ هزار و ۲۱۵ نفری از آنها هم ۲۳۲ نفر که سابقه‌ی تشنج ناشی از تب داشتند جان خود را از دست دادند. محققان دریافتند که ۱۳۲ نفر از ۱۰۰ هزار نفر در یک بازه‌ی دو ساله بعد از تشنج ناشی از تب و ۶۷ نفر در بین ۱۰۰ هزار نفر هم جان خود را از دست دادند که البته آنها سابقه‌ی این بیماری را نداشتند.
محققان می‌گویند: بچه‌هایی که تشنج عادی ناشی از تب دارند خطر مرگ به خاطر این بیماری در آنها وجود دارد٬ در شرایطی که آن دسته از بچه‌هایی که تشنج حاد ناشی از تب یا تشنج‌های ناشی از تب به خاطر تب زیر ۳۹ درجه و یا تشنج‌های ناشی از تب تا پیش از ۱۲ ماهگی دارند٬ میزان مرگ و میر آنها در یک بازه‌ی زمانی دو ساله دو برابر است.
(منبع: NHS)

افزایش احتمال بروز تشنج ناشی از تب در صورت استفاده از واکسن ترکیبی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ