وقتی صفرا راهش را گم می‌کند!

رزیتا اشتری
اگر رنگ و رخ و بدن سالم می خواهید، هوای صفرا را داشته باشید،عضی اعضای بدن بی‌سروصدا کارشان را انجام می‌دهند و هیچ ادعایی هم ندارند و کارشان توی چشم نیست.

 الو دکتر_ بعضی اعضای بدن بی‌سروصدا کارشان را انجام می‌دهند و هیچ ادعایی هم ندارند و کارشان توی چشم نیست. مثل کلیه، معده و قلب نیستند که همه حواس‌مان به آنها باشد. یک گوشه پنهان شده‌اند و وظیفه‌شان را انجام می‌دهند، اما امان از روزی که این اعضای گمنام یک‌جای چرخ‌شان بلنگد، اینجاست که کم‌کم همه اعضا درگیرش می‌شوند و بیماری‌ها یکی پس از دیگری شروع می‌شوند. صفرا معروف‌ترین، گمنام بدن است. اگر حواس‌تان به آن نباشد و وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام ندهد، تازه متوجه می‌شوید این تکه از بدن هیچ دست‌کمی از قلب، کلیه، معده و روده نداشته و می‌تواند سلامت و حتی زیبایی‌تان را به خطر بیندازد. اگر دل‌تان می‌خواهد با صفرا و کارهایی که انجام می‌‌دهد و غذاهایی که به مزاجش سازگار است، آشنا شوید این مطلب را بخوانید. دکتر سعید صانعی، مشاور گیاه‌درمانی، از عارضه‌های صفراوی می‌گوید و شما را با چند الگوی غذایی مناسب آشنا می‌کند. 

صفرا نباشد چه می‌شود؟!

الو دکتر_شیره صفرا در کبد و لوزالمعده تولید می‌شود. این شیره در برخی قسمت‌های بدن نقش مهمی ایفا می‌کند، به‌عنوان مثال جریان خون را روان می‌کند همچنین با ایجاد حرارت باعث دفع انسداد عروق می‌شود. از وظایف دیگرش این است که در روده با چربی موجود در غذا مخلوط می‌شود و به شکل صابون درمی‌آید و نقش لغزندگی و نرمی مزاج به خود می‌گیرد. این کار باعث جذب بهتر چربی و ویتامین‏های محلول در چربی می‌شود. در آخر شیره صفرا، کنترل جمعیت باکتری‏های روده را به‌عهده دارد.

سر به سر صفرا نگذارید

الودکتر_ تمام  این کارها که گفته شد مربوط به نقش طبیعی صفراست. اما این شیره نقش غیرطبیعی هم دارد، یعنی گاهی اوقات بی‌احتیاطی‌های فرد باعث می‌شود تا عملکرد صفرا به‌درستی انجام نشود. برخی افراد بی‌محابا از غذاهای چرب و سرخ شده استفاده می‌کنند همچنین روزانه آب کافی نمی‌نوشند و گوشت قرمز در اکثر وعده‌های غذایی‌شان دیده می‌شود. افرادی که از این الگوی غذایی پیروی می‌کنند باید بدانند این کارها باعث انسداد مجرای صفراوی شده و صفرای غلیظ تولید می‌شود. حال تصور کنید صفرایی که باید به مقدار کافی به داخل روده ترشح شود از این کار باز می‌ماند. این بازماندگی عوارضی را به‌همراه دارد که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

  • ضربان قلب‌تان بالا رفته است؟

الو دکتر_ اگر مقداری از صفرا در روده باقی بماند باعث حرارت اضافی در کبد می‌شود و درنتیجه وارد خون می‌شود. با ورود صفرا به خون، حرارت خون بالا می‌رود، برای همین قلب برای خنک کردن خود و کسب اکسیژن طپش و ضربان بیشتری پیدا می‌کند. درنتیجه ضربان قلب بیمار بالا رفته و گاه احساس طپش قلب هم می‌کند، پس اگر دچار این علائم شدید چند درصد احتمال دهید که الگوی غذایی درستی نداشته‌اید و صفرا به خون شما راه پیدا کرده است. 

تنگی نفس دارید و دهان‌تان بوی بد می‌دهد؟

الو دکتر_ ریه‌ها بر اثر حرارت خون از حالت عادی خشک‌تر شده و رطوبت در آنها تبخیر می‌شود، درنتیجه احساس تنگی‌نفس و کمبود اکسیژن به بیمار دست می‌دهد. این تبخیر در معده هم اتفاق می‌افتد و بخارات معده به ناحیه جلوی سر می‌رود و سر درد شقیقه یا جلو سر اتفاق می‌افتد. گاهی تلخی دهان ممکن است ناشی از ورود صفرا به خون باشد.

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 144 مجله سیب سبز که هم اکنون روی کیوسک است، بخوانید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ