درد سرتان را کم کنید!

رزیتا اشتری
چطور می‌توان با اصلاح الگوی غذایی سردردها را کم کنیم؟همه سردرد را تجربه کرده‌ایم. مگر می‌شود کسی تا حالا سرش درد نگرفته باشد. ممکن است فکر کنید سردرد موضوع مهمی نیست و هر روز آن را تحمل کنید.

الو دکتر_همه سردرد را تجربه کرده‌ایم. مگر می‌شود کسی تا حالا سرش درد نگرفته باشد. ممکن است فکر کنید سردرد موضوع مهمی نیست و هر روز آن را تحمل کنید. شاید این موضوع چندان مهم جلوه نکند، اما اگر سردردهای‌تان مزمن است و جزء برنامه هر روزتان شده حتما باید با متخصص مشورت کنید. گاهی سردرد نشانه بیماری‌های جدی دیگری است که حتما باید درمان شود، بنابراین باید نسبت به میزان و شدت سردردتان توجه داشته باشید. اگر سردردهای‌تان خفیف است و گاهی بروز می‌کند، می‌توانید با استفاده از برخی روش‌های ساده آن را درمان کنید. معمولا وقتی سردرد سراغ‌مان می‌آید، تلاش می‌کنیم هرچه زودتر از شرش خلاص شویم. در این میان هر کسی هم برای رفع سردرد راه‌حلی را پیشنهاد می‌کند؛ اما توجه کنید نباید به هر روشی تن داد. در این شماره سیب سبز دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی، راه‌حل‌هایی برای بهبود سردرد به شما پیشنهاد می‌دهد.

ضعیف شدن سر؛ عامل سردردهای روزانه

الو دکتر_غیر از سردردهایی که نشانه یک بیماری هستند و باید حتما بررسی شوند، اغلب سردردهای روزمره به‌دلیل ضعف در ناحیه سر به‌وجود می‌آیند، بنابراین اگر غذاهایی که باعث ضعف ناحیه سر می‌شوند را مصرف نکنیم و در مقابل غذاهای مقوی مغز را بخوریم به رفع سردرد کمک کرده‌ایم. کار شدید و طولانی فکری، کار شدید چشمی مثل نگاه کردن به اشیای براق، استفاده نامناسب از قوه شنوایی، بویایی و چشایی مثل صداهای بلند، بوهای تند یا مزه‌های نامتعادل می‌تواند باعث ایجاد ضعف در ناحیه سر شود. برخی افراد با بوهای سرد و برخی با بوهای گرم دچار سردرد می‌شوند. بخشی از سردردها هم به‌خاطر اثر اندام‌های دیگر مثل معده یا رحم (دوره پیش از قاعدگی) به‌وجود می‌آیند.

چه موادغذایی باعث سردرد می‌شود

الو دکتر_از غذاهای ضعیف‌کننده مغز، سبزیجات خانواده پیاز را می‌توان نام برد. سبزیجاتی مثل پیاز، پیازچه، ترب، تره‌فرنگی، سیر، موسیر، تره و…ازجمله غذاهایی هستند که ممکن است باعث سردرد شوند. سبزیجاتی مثل فلفل دلمه‌ای، فلفل سبز و قرمز، گوجه‌فرنگی و بادمجان که همه از یک خانواده هستند هم می‌توانند در ایجاد سردرد نقش داشته باشند.

برخی موادغذایی که اخلاط تند و تیز ایجاد کرده و حساسیت‌زا هستند مثل خربزه، توت‌فرنگی، بادام‌زمینی نیز پتانسیل ایجاد سردرد را دارند. البته زعفران را هم در این میان نباید از یاد برد که ممکن است باعث سردرد شود. هرچند تمام موارد گفته شده در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است فقط در برخی افراد باعث سردرد شود.

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 144 مجله سیب سبز که هم اکنون روی کیوسک است، بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ