درمان افتادگی مثانه با هورمون‌درمانی

maryam01
روش‌های درمان پرولاپس مثانه به شدت این عارضه بستگی دارند. برخی از بیماران به درمان نیاز ندارند و برخی نیز تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

پرولاپس مثانه که به عنوان سیستوسل یا افتادگی مثانه نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که مثانه به علت تضعیف دیواره مهبل به داخل واژن بیفتد. اعمال فشار بیش از اندازه به عضلات لگن در حین زایمان، بلند کردن اجسام سنگین و یا زور زدن به هنگام دفع، شایع‌ترین علت وقوع سیستوسل است. روش‌های درمان پرولاپس مثانه به شدت این عارضه بستگی دارند. برخی از بیماران به درمان نیاز ندارند و برخی نیز تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.
تمرینات مرتبط با عضلات کف لگن
انجام مراقبت‌های ویژه مانند تمرینات کگل، به تقویت عضلات کف لگن کمک کرده و از وقوع پرولاپس مثانه جلوگیری می‌کند. متخصصان فیزیوتراپی که در زمینه اختلالات کف لگن فعالیت می‌کنند، می‌توانند شما را در انجام صحیح تمرینات کگل راهنمایی کنند. تمرینات کگل به صورت انقباض روزانه عضلات کف لگن انجام می‌شود. این تمرینات نقش قابل توجهی در درمان پرولاپس مثانه دارند.
شیاف واژن
برخی از پزشکان از شیاف برای ثابت نگه داشتن مثانه در داخل واژن استفاده می‌کنند. شیاف از یک حلقه پلاستیکی و یا لاستیکی تشکیل شده است که در داخل واژن قرار داده می‌شود تا از فشارهای وارده به مثانه جلوگیری کرده و آن را در وضعیت اصلی‌اش نگه دارد.
استروژن
زنان یائسه که از پرولاپس مثانه رنج می‌برند، از هورمون درمانی به کمک استروژن نتیجه می‌گیرند. پس از رسیدن به سن یائسگی سطح استروژن در بدن کاهش می‌یابد. استروژن به تقویت عضلات لگنی در اطراف واژن کمک می‌کند. هورمون درمانی به کمک استروژن که معمولا در قالب استعمال یک کرم، قرص و یا حلقه واژینال انجام می‌گیرد، به تقویت عضلات واژن کمک کرده و پرولاپس مثانه را درمان می‌کند.
(منبع: webmd)

کاهش خطر ابتلا به افتادگی مثانه با تمرینات کگل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ