آیا مصرف مکمل‌های افزایش تستوسترون موجب طاسی می‌شود؟

maryam01
طاسی در حدود ۲۵ درصد آقایان از ۳۰ سالگی آغاز می‌شود. عموماً طاسی با سن، عوامل ارثی و تستوسترون مرتبط است.

طاسی در حدود ۲۵ درصد آقایان از ۳۰ سالگی آغاز می‌شود. عموماً طاسی با سن، عوامل ارثی و تستوسترون مرتبط است. تستوسترون هورمونی است که اصولاً توسط بیضه‌ها تولید شده و توزیع چربی، تولید اسپرم و تراکم استخوان‌ها را در آقایان تنظیم می‌کند. کمبود تستوسترون در برخی مواقع نیازمند مصرف مکمل‌های تستوسترون است. این مکمل‌ها در اشکال تزریقی، پچ (چسب) و ژل ساخته می‌شوند. 
تستوسترون درمانی
از تستوسترون درمانی برای هیپوگونادیسم یا کمبود سطح تستوسترون استفاده می‌شود. کاهش میل جنسی، بی‌خوابی، چربی اضافه و کاهش تراکم استخوان از علائم کمبود تستوسترون هستند. اما برخی عوارض دیگر مانند مشکلات تیروئیدی و سوءمصرف الکل نیز می‌توانند علائم مشابه‌ای را به وجود آوردند. برای تشخیص کمبود تستوسترون لازم است فرد آزمایش خون انجام دهد. اگرچه سطح تستوسترون پس از ۳۰ سالگی آقایان به طور طبیعی هر سال حدود یک درصد کاهش پیدا می‌کند، اما جایگزین کردن این کاهش اثرات طبیعی افزایش سن را تقلیل می‌دهد. تستوسترون و ریزش مو با یکدیگر مرتبط هستند.
تستوسترون و طاسی
تستوسترون به کمک یک آنزیم به دی‌هایدرو تستوسترون (DHT) تبدیل می‌شود. این آنزیم در غدد چربی فولیکول‌ موها وجود دارد. دی‌هایدرو تستوسترون به گیرنده‌های موجود در فولکول‌های پوست سر متصل شده و فولیکول‌ها را کوچک‌تر می‌سازد، که این موضوع بقا فولیکول‌ موها را دشوار می‌سازد. بنابراین سطح تستوسترون به تنهایی در ریزش موها نقش ندارد. در واقع مقدار تبدیل شده‌ی تستوسترون به دی‌هایدرو تستوسترون است که به ریزش موها کمک می‌کند. این فرآیند هورمونی هم در آقایان و هم در خانم‌ها روی می‌دهد.
درمان ریزش مو مرتبط با تستوسترون
برای متوقف ساختن روند ریزش مو از داروهایی مانند ماینوکسیدیل و آمپول کورتیکواستروئید استفاده می‌شود. فیناستراید نیز دارویی است که از آن برای کاهش اثرات طاسی الگو مردانه استفاده می‌شود. این دارو از تبدیل شدن تستوسترون به دی‌هایدرو تستوسترون ممانعت می‌کند.
(منبع: mayoclinic)

افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان مبتلا به طاسی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ