بذر کتان و گواتر

maryam01
گواتر، یا تورم تیروئید، علل مختلفی دارد. یکی از علل بالقوه این عارضه کمبود ید است که می‌تواند به علت مصرف بیش از اندازه بذر کتان رخ دهد.

گواتر، یا تورم تیروئید، علل مختلفی دارد. یکی از علل بالقوه این عارضه کمبود ید است که می‌تواند به علت مصرف بیش از اندازه بذر کتان رخ دهد. شیوع کمبود ید در کشورهای توسعه یافته بسیار نادر است، اما کماکان در بسیاری از کشورهای جهان سوم مشاهده می‌شود.
گواتر
تورم غده تیروئید، که به عنوان گواتر شناخته می‌شود، به علت تولید بیش از اندازه یا کمتر از مقدار لازم هورمون‌های تیروئید پدید می‌آید. گواتر به آسانی قابل تشخیص است؛ چون تیروئید در زیر سیب آدم و نزدیک سطح پوست قرار دارد. اگر متوجه هرگونه تورم در تیروئید شدید، سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. گواتر می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری گریوز، تیروئیدیت هاشیموتو و یا سرطان تیروئید باشد.
برخی از مواد غذایی باعث ایجاد گواتر یا تورم تیروئید می‌شوند. تاثیر دقیق مواد غذایی بر عارضه گواتر به نحوه عملکرد تیروئید بستگی دارد. بنابراین، با پزشک خود مشورت کنید تا منشاء دقیق گواتر شناسایی شود. بیماران گروه هیپوتیروئید باید از مصرف غذاهایی مانند کلم، اسفناج، کلم پیچ، سویا و کلم بروکلی که باعث کم کاری تیروئید می‌شوند، خودداری کنند. در مقابل، افرادی که از پرکاری تیروئید رنج می‌برند، می‌توانند از فواید این مواد غذایی بهره‌مند شوند.
فواید بذر کتان
بذر کتان و روغن بذر کتان سرشار از اسیدهای چرپ امگا۳ است. تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند نشان می‌دهد که این اسیدهای چرب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش داده و موجب بهبود سلامت و عملکرد مغز در بیماران می‌شوند. علاوه‌براین، بذر کتان سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد آلی دیگر است.
(منبع: webmd)

تاثیر گردو در درمان گواتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ