شپش میهمان مدرسه های شمال پایتخت!

sara66
با این که بهبود وضعیت بهداشتی و اقتصادی در کاهش آلودگی به شپش موثر است اما شیوع این انگل در جهان نشان می دهد که تنها دلیل ابتلا به آن پایین بودن سطح بهداشت و اقتصاد نیست. طبق تحقیقات، همیشه بیشترین آمار مبتلایان به این انگل در بین دانش آموزان بوده است.

در فصل پاییز حواستان به بهداشت کودکان  باشد

الو دکتر: طبق گفته متخصصان، نزدیک بودن بیش از حد دانش آموزان در این مقطع و گذراندن ساعت های طولانی با یکدیگر و بالا بودن احتمال استفاده از وسایل شخصی دیگران موجب این اتفاق می شود. اما اخیرا و البته مانند سال‌های گذشته این انگل در بین دانش آموزان مناطق بالای شهر پایتخت بیشتر شایع شده است.

برخی عقیده دارند سفرهای مکرر و نگه داشتن حیوانات در منزل که بیشتر در مناطق شمالی پایتخت به دلیل رفاه بیشتر دیده می شود از عواملی است که موجب می شود شپش در مناطق بالاشهر بیشتر شایع شود. دکتر دائر در این باره معتقد است: شاید نشود دلیل شیوع را مستقیما این موارد دانست ولی یکی از علت ها می تواند باشد. برای مثال در سفرهای متعدد، استفاده از رختخواب مشترک در هتل ها و مسافرخانه های بین راهی و یا قطار و سایر وسایل نقلیه عمومی، می تواند علت باشد ولی همه دلیلش این نیست. معمولا شپش در تماس نزدیک افراد مثل تماس همکلاسی ها، زندانیان و اسارت گاه ها که برای مدت طولانی در کنار هم هستند شایع می شود و در اکثر مواقع این انگل در هنگام خواب که فرد هشیاری ندارد از سر و بدن حرکت می کند و به فرد دیگری انتقال می یابد. نگهداشتن حیوانات خانگی هم می تواند یکی از عوامل باشد چرا که شپش یکی از بیماری های مشترک انسان و دام است. ولی همانطور که گفتم این ها علت قطعی نیستند و تنها عوامل موثر و راه های انتقالند.

دکتر دائر در این مورد می گوید: در حال حاضر استفاده از شامپوهای مخصوص از بین بردن شپش در درمان این بیماری موثر است. علاوه بر درمان دارویی، ضدعفونی وسایل و در آفتاب قرار دادن آن ها و البته قرار دادن لباس ها در کیسه پلاستیکی به مدت 10 روز می تواند در از بین بردن شپش کمک کند.

این پزشک متخصص ادامه می دهد: در حال حاضر ابتلا به انگل شپش نقطه ضعف و یا اهمال خانواده ها نیست؛ پس خانواده ها اگر علائمی مانند خارش، قرمزی پوست سر و سایر علائم را مشاهده کردند بدون خجالت به مدرسه اطلاع دهند و به پزشک برای شروع درمان مراجعه کنند.

منبع: خبر آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ