درمان بی‌خوابی با کاهش ساعات خواب

maryam01
محققان بر این باورند که کاهش ساعات خواب شبانه به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.

محققان بر این باورند که کاهش ساعات خواب شبانه به درمان بی‌خوابی کمک  می‌کند. گفته می‌شود که از هر ۳ انگلیسی ۱ نفر از بی‌خوابی رنج می‌برد. محدود کردن مقدار خواب شبانه به زعم بسیاری از متخصصین، بهترین راه مقابله با معضل بی‌خوابی است. اما این شیوه درمانی به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است؛ شاید به این دلیل که تا حد زیادی غیر منطقی به نظر می‌رسد.
این شیوه درمانی مستلزم آن است که ساعات خواب شبانه خود را به طور مکرر یادداشت کنید. شاید این زمان تنها ۵ ساعت باشد. ساعتی را برای بیدار شدن مشخص کنید. این ساعت برای بسیاری از افراد زمانی خواهد بود که معمولا به سر کار می‌روند. سپس فقط ۵ ساعت قبل از زمان بیدارباش به تخت‌خواب بروید. اگر توانستید در این ۵ ساعت به خوبی بخوابید، بازه زمانی تعیین‌شده را به تدریج ۱۵ دقیقه افزایش دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که ساعات خواب شبانه به ۷ یا ۸ ساعت برسد.
کسانی که این شیوه درمانی را امتحان کرده‌اند، معتقدند که این کار یک اراده بسیار قوی می‌طلبد. خوابیدن بر اساس یک زمان‌بندی مشخص باعث افزایش تحریک‌پذیری افراد می‌شود. اما انجام این تکنیک شما را از خواب آلودگی ناشی از مصرف داروهای خواب‌آور خلاص می‌کند.
محدود کردن مقدار خواب شبانه یک نوع رفتاردرمانی شناختی (CBT) است که جهت مدیریت اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روانی بکار گرفته می‌شود. پیش از آنکه این شیوه درمانی را در دستور کار خود قرار دهید، با یک درمانگر مجرب مشورت کنید.
(منبع: mayoclinic)

دلایل عجیب بی‌خوابی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ