تو را چطوری جذب کنم؟

رزیتا اشتری
با رعایت این نکات ویتامین دی بدنتان را تامین کنید! کمبود ویتامین D یکی از شایع‌ترین نمونه‌های کمبود مواد مغذی است و به علت طولانی بودن، زمان بروز علائم نقصان این ویتامین، گاه تشخیص این مشکل تا سال ها به تعویق می افتد.

هشدار، مراقب باشید ویتامین دی تان به لب مرز نرسد

الو دکتر __ آفتاب یکی از مهم ترین منابع تامین ویتامین D  است. برای همین خیلی از افراد برای تامین این ویتامین بدن خود را در معرض آفتاب قرار می دهند غافل از این که دریافت این ویتامین از این طریق ممکن است برایشان دردسرساز بشود. چرا که تنها وظیفه آفتاب رساندن ویتامین دی به بدن نیست بلکه اشعه آن می تواند در کنار این مزیت، مضرر هم باشد. حال باید چه کار کرد؟ برای دریافت ویتامین دی از آفتاب بهرمند شویم یا از آن دوری کنیم؟ زدن ضدآفتاب چطور آیا مانع جذب ویتامین دی می شود؟ در ادامه دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو و دکتر محمد هاشمی، متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه و دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در این باره بیشتر توضیح می دهند.

چرا ویتامین D؟!

ویتامین D یا به شکل صحیح تر ویتامین D3، جزو ویتامین های محلول در چربی  است که در بافت چربی بدن ذخیره می شود. همچنین از پیش ساز کلسترول موجود در بدن با تأثیر مستقیم نور خورشید بر پوست ساخته می شود. بهتر است بدانید که  چهار ویتامین محلول در چربی عبارتند از: A ، D، E K هستند.  ویتامین D دو نوع اصلی دارد: ویتامین D2 یا ارگوکلسیفرول که منحصراً در برخی قارچ ها تولید و یافت می شود. نوع دوم آن ویتامین  دی 3 یا 1و 25- هیدروکسی کوله کلسیفرول است که در ماهی و سفیده تخم مرغ یافت می شود. از این دو نوع، ما به D3 نیاز بیشتری داریم؛ زیرا تاثیر آن در افزایش سطح ویتامینD خون دو برابر D2 است. ویتامین D در روده  انسان دستور جذب کلسیم و فسفر را ازغذاها صادر می کند و عامل اساسی در جذب این عناصر معدنی از روده است. همچنین این ویتامین در حفظ و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و مقابله با رادیکال های آزاد و جلوگیری از ایجاد سرطان نقش اساسی دارد.

اگر دچار کمبود این ویتامین بشویم، چه می شود؟

 کمبود ویتامین D یکی از شایع‌ترین نمونه‌های کمبود مواد مغذی است و به علت طولانی بودن، زمان بروز علائم نقصان این ویتامین، گاه تشخیص این مشکل تا سال ها به تعویق می افتد.  دکتر داریوش دائر در این زمینه می گوید: “کمبود این ویتامین برای برخی از افراد خطر جدی‌تری است، از جمله افراد سال خورده. مطالعات متعدد نشان داده که کمبود ویتامین D با حمله  قلبی و دیابت نوع 1 و 2 و بیماری هایی همچون زوال عقل(دمانس) و بیماری تصلب چند بافتی (ام اس) همراهی دارد”. همچنین درادامه دکتر محمدهاشمی اضافه می کند : “کمبود این ویتامین می تواند طیف وسیعی از اختلالات متابولیکی استخوان از نرمی استخوان گرفته تا پوکی را در سنین مختلف در پی داشته باشد.”

ادامه این گزارش را می­توانید، در شماره 146 مجله سیب سبز بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ