نقش عدم واکسیناسیون کودکان در ابتلا به آبله مرغان

maryam01
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهند احتمال ابتلا به آبله مرغان در آن دسته از کودکانی که والدین‌شان از واکسینه شدن آن‌ها امتناع کرده‌اند ۹ برابر بیشتر از کودکانی است که در برابر این بیماری مصون گشته‌اند.

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهند احتمال ابتلا به آبله مرغان در آن دسته از کودکانی که والدین‌شان از واکسینه شدن آن‌ها امتناع کرده‌اند ۹ برابر بیشتر از کودکانی است که در برابر این بیماری مصون گشته‌اند.
این تحقیق در نوع خود اولین مورد ارزیابی ارتباط بین امتناع والدین از واکسن و احتمال آلوده شدن کودکان به واریسلا است. در این تحقیق از سوابق الکترونیکی بیش از ۸۶ هزار کودک بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ میلادی استفاده شد.
بسیاری از والدین گمان می‌کنند که آبله مرغان بین بیماری‌های قابل پیش‌گیری توسط واکسن، کم‌خطرترین است. از اینرو، واکسن واریسلا بیشتر از دیگر واکسن‌های مورد استفاده برای کودکان از طرف والدین رد می‌شود.
با اینکه واکسیناسیون کودکان موجب کاهش شدید بیماری‌های خطرناک کودکان شده، اما به نظر می‌رسد تعداد والدینی که در آمریکا از واکسینه شدن کودک خود امتناع می‌ورزند رو به افزایش است. در این تحقیق امکان تشخیص دلیل امتناع والدین بر اساس اطلاعات موجود امکان پذیر نبود. علاوه بر این، عوارض جانبی واکسن‌ها نیز در تحقیق مذکور ارزیابی نشده است.


واریسلا (آبله مرغان) یک بیماری به شدت واگیردار است که موجب تب شدید و راش‌ها یا تاول‌ها همراه خارش در تمامی بدن می‌شود. این بیماری می‌تواند برای کودکان بسیار خطرناک باشد، خصوصاً در آنهایی که به اگزما، سرطان، HIV یا دیگر عارضه‌های تضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی بدن دچار هستند. علاوه بر این، آبله مرغان می‌تواند در خانم‌های باردار و نوزادان نیز موجب عوارض جدی گردد. پیش از گسترش استفاده از واکسن واریسلا در سال ۱۹۹۵، سالانه ۴ میلیون نفر در آمریکا به آبله مرغان دچار می‌شدند که بیش از ۱۰ هزار نفر از آنها بستری و حدود ۱۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دادند. پس از این دوره، واکسیناسیون موجب کاهش ۸۰ درصدی شیوع، میزان مرگ و میر و تعداد موارد بستری ناشی از واریسلا شد.
واکسیناسیون بهترین راه پیش‌گیری از آبله مرغان است. اغلب متخصصان توصیه می‌کنند که تمامی کودکان ۱۲ ماهه و کودکان بزرگتری که به این بیماری مبتلا نشده‌اند یک دوز را در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و دوز تقویت کننده را در ۴ الی ۶ سالگی دریافت کنند.
(منبع: NHS)

ویروس آبله مرغان در چه فصلی شایع‌تر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ