شب‌ ادراری و کودک‌ آزاری

maryam01
شب‌ادراری یکی از اختلالات رایج کودکان است و فقط در آمریکا ۵ الی ۷ میلیون کودک بالای ۶ سال مشکل شب‌ادراری دارند. شب‌ادراری می‌تواند ناشی از مشکلات مرتبط با مثانه یا استرس و در برخی موارد نشانه‌ای از کودک‌آزاری باشد.

شب‌ادراری یکی از اختلالات رایج کودکان است و فقط در آمریکا ۵ الی ۷ میلیون کودک بالای ۶ سال مشکل شب‌ادراری دارند. زمانی می‌توان از اصطلاح شب‌ادراری استفاده نمود که کودک به طور میانگین دو بار در هفته هنگام خواب ادرار کند. برای اینکه بتوانید درک بهتری از نحوه‌ی کمک به کودک خود داشته باشید، مهم است که دلیل شب‌ادراری تشخیص داده شود. شب‌ادراری می‌تواند ناشی از مشکلات مرتبط با مثانه یا استرس و در برخی موارد نشانه‌ای از کودک‌آزاری باشد.
انواع شب‌ادراری 
شب‌ادراری به دو دسته اولیه و ثانویه دسته‌بندی می‌شود. شب‌ادراری اولیه، که بیشتر شایع است، در مورد کودکانی صدق می‌کند که همیشه دارای مشکل ادرار هنگام خواب بودند، اما حال از آن‌ها انتظار می‌رود که کنترل مثانه خود را در اختیار داشته باشند. بسیاری از پزشکان معتقدند کودکان تا سن ۵ سالگی باید کنترل مثانه خود را در اختیار گیرند، از جمله هنگام خواب. شب‌ادراری ثانویه به حالتی گفته می‌شود که کودک حداقل برای ۶ ماه گذشته شب‌ادراری نداشته اما اکنون دارای این مشکل است.
دلایل شب‌ادراری
علل اصلی شب‌ادراری اولیه ذاتاً جسمی هستند، مانند مشکلات مرتبط با گنجایش مثانه و کنترل عضلات. عوامل ژنتیکی نیز نقش بسزایی در شب‌ادراری دارند. بر اساس نظر انجمن خواب آمریکا، احتمال شب‌ادراری کودکانی که والدین آن‌ها، هر دو دچار این مشکل بودند ۷۷ درصد است. در مورد شب‌ادراری ثانویه ممکن است مشکل از عفونت یا بیماری دستگاه ادرار باشد، اما این مشکل می‌تواند از استرس‌ روان‌شناختی نیز نشأت گیرد.
علائم کودک‌آزاری و آمارها
هر ساله در آمریکا ۳ میلیون مورد کودک‌آزاری گزارش می‌شود که ۸ درصد این موارد مربوط به سوء استفاده جنسی است. در واقع مطالعات نشان می‌دهند که از هر ۴ دختر یک مورد و از هر ۸ پسر یک نفر تا سن ۱۸ سالگی مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرند. علاوه بر شب‌ادراری ثانویه، دیگر علائم سوء استفاده جنسی عبارتند از رفتارهای وحشت‌زده، درد در ناحیه شکم یا اندام تناسلی، عفونت دستگاه ادراری یا رفتارهای نامناسب جنسی.
در صورتی که کودک شما دارای مشکل شب‌ادراری است، با متخصص اطفال مشورت نمایید. او با معاینه و تشخیص اینکه آیا مشکل دارای منشاء جسمی است درمان مناسب را توصیه خواهد نمود. پزشک همچنین می‌تواند علائم کودک‌آزاری احتمالی را بررسی کرده و موارد مشکوک را به مراجع ذیصلاح گزارش نماید.
(منبع: webmd)

ارتباط شب ادراری با یبوست در کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ