آیا تغذیه مناسب می‌تواند از شیوع گواتر جلوگیری ‌کند؟

maryam01
گواتر به معنای تورم غیر طبیعی غده تیروئید در گردن است. کمبود ید در بخش‌هایی از آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی به بیماری گواتر منجر می‌شود. با این حال، به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، استفاده از نمک ید دار در ایالات متحده نقش قابل توجهی در کاهش شیوع این عارضه داشته است.

گواتر به معنای تورم غیر طبیعی غده تیروئید در گردن است. کمبود ید در بخش‌هایی از آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی به بیماری گواتر منجر می‌شود. با این حال، به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، استفاده از نمک ید دار در ایالات متحده نقش قابل توجهی در کاهش شیوع این عارضه داشته است. پرکاری و کم کاری تیروئید نیز در برخی از موارد باعث شیوع گواتر می‌شود. در برخی موارد نیز هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد. داروهای تیروئید عمدتا با دستور پزشک مصرف می‌شوند؛ با این حال، چند روش درمانی مکمل وجود دارد که می‌توانید به صورت روزانه انجام‌شان دهید.
به یک مرکز ارتقای سلامت مراجعه کنید. در این مراکز از تست بیوپسی، سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی برای تشخیص گواتر استفاده شده و در صورت لزوم قرص تیروئید تجویز می‌شود. از متخصص مربوطه در رابطه با مصرف مکمل‌های ویتامینه، آلی یا داروهای گیاهی بپرسید.
در صورت لزوم از نمک یددار در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. میگو، صدف، سوشی و جلبک دریایی سرشار از ید هستند. اگر پزشک متخصص تشخیص داده که سطح ید در بدن‌تان بالا است، ید را از رژیم غذایی خود حذف کنید. در برخی از موارد، بالا بودن سطح ید در بدن با تحریک بیش از اندازه غدد تیروئید و هیپوفیز به گواتر منجر می‌شود.
اگر در شهرهای ساحلی زندگی می‌کنید، محصولات لبنی محلی، میوه و سبزیجات تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. گیاهانی که در نواحی ساحلی رشد می‌کنند، مقدار اندکی از ید موجود در خاک را جذب می‌کنند.
(منبع: mayoclinic)

بذر کتان و گواتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ