آیا کک و مک‌ نشانه‌ی ابتلا به سرطان پوست است؟

مهرناز زاوه
معمولا کک و مک‌ها در افرادی با پوست سفید، موهای روشن یا قرمز و چشمان آبی یا سبز دیده می‌شود که پوستشان زیر آفتاب راحت‌تر می‌سوزد.

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که می‌توانید بگویید آیا کک و مک یا خال گوشتی دارید، لمس کردن آنهاست. در واقع کک و مک‌ها نقاط موضعی کوچک پوست بوده که بسیار پررنگ‌اند و از نقاط اطراف خود، پررنگ‌تر به نظر می‌رسند. این نقاط کوچک می‌توانند کنار هم بوده و با هم یکی شوند. پوست روی کک و مک‌ها اغلب صاف و طبیعی است.
آیا کک و مک‌ها با خال‌های گوشتی فرق دارند؟
کک و مک‌ها معمولا در اوائل دوران طفولیت و بلوغ ایجاد می‌شوند اما معمولا در بزرگسالان آن را نمی‌بینید. برخلاف خال‌های گوشتی، که بیشتر به خاطر تعدادی ملانوسیت (سلول‌های رنگی در پوست که باعث تولید ملانین می‌شود) رخ می‌دهد، کک و مک‌ها به دلیل انتقال ملانین توسط ملانوزوم‌ها (سلول‌های منتقل کننده) در واکنش به پرتوهای فرابنفش به کراتینوزیت ایجاد می‌شوند. این مسئله در قالب نوعی مکانیسم محافظتی رخ می‌دهد. کک و مک‌ها و خال‌های گوشتی در شکل ظاهری هم با هم فرق دارند: خال‌های گوشتی کمی از کک و مک‌ها بزرگتر هستند، حدود ۲ تا ۳ میلی‌متر، و تقریبا قهوه‌ای کمرنگ یا کمی پررنگترند.
آیا ظاهر شدن کک و مک‌ها نشانه‌ی سرطان پوست است؟
همه‌ی این مسائل به سنی ارتباط پیدا می‌کند که در آن کک و مک‌ها روی پوستتان ظاهر شده‌اند. آن دسته از کک و مک‌هایی که بر روی پوست نوزاد دیده می‌شود می‌تواند نوعی خال مادرزادی بوده یا نشانه‌ی ناهمسانی‌های ارثی باشد. اگرچه کک و مک‌ها در دوران خردسالی ظاهر شده و ضرورتا نمی‌توانند منجر به سرطان پوست شوند، اما دلیل اصلی بروز آنها تماس زیاد با نور خورشید است. معمولا کک و مک‌ها در افرادی با پوست سفید، موهای روشن یا قرمز و چشمان آبی یا سبز دیده می‌شود که پوستشان زیر آفتاب راحت‌تر می‌سوزد.
آیا باید کک و مک‌ها را برداشت؟
تا زمانی که شما را آزار نداده و در سلامت شما اختلالی ایجاد نکرده‌اند لزومی ندارد بخواهید آنها را بردارید چون هیچ خطری ندارد. اما اگر دیدید دارد برایتان دردسر درست می‌کند، اولین و مهمترین کار برای از بین بردن آنها، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب یا کرم‌های رنگ‌زدا است.
(منبع: mayoclinic)

آیا کک و مک درمان شدنی است ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ