عدم احساس درد در صورت بروز تصادف برای خوابگردان

مهرناز زاوه
اگرچه خطر انواع سردردها و میگرن هنگام بیداری در افراد خوابگرد بسیار زیاد است، اما هنگام خوابگردی حتی بعد از آنکه دچار آسیب شدیدی شوند، احساس خاصی نخواهند داشت.

اگرچه خطر انواع سردردها و میگرن هنگام بیداری در افراد خوابگرد بسیار زیاد است، اما هنگام خوابگردی حتی بعد از آنکه دچار آسیب شدیدی شوند، احساس خاصی نخواهند داشت.
افرادی که از درد مزمن رنج می‌برند اغلب دچار اختلال در خواب هستند و از این مسئله می‌نالند. در واقع درد با افزایش میزان برانگیختگی، روال خوابیدن فرد را به هم میزند. با این حال، اخیرا تحقیقات نشان داده که بین درد و اختلالات خواب، ارتباط خاصی وجود دارد.
خوابگردی نوعی اختلال خواب است که بالای چهار درصد افراد بزرگسال به آن دچار شده و اطلاعات کمی درباره‌ی آن وجود دارد.  این اختلال خواب در شاخه‌ی پاراسومنیا دسته‌بندی می‌شود و اختلالی است که وقوع اتفاقات فیزیکی نامساعد هم در آن دخیل است. خوابگردی اغلب طی بیداری کامل از خوابی عمیق رخ می‌دهد. در واقع فردی که خوابیده شروع می‌کند به راه رفتن و سایر رفتارهای متناقض را از خود نشان می‌دهد.
محققان طی تحقیقی، ۱۰۰ مورد سوژه‌ی سالم و ۱۰۰ بیماری را که دچار خوابگردی بودند مورد بررسی قرار دادند که از بین آنها ۵۵ نفر مرد و ۴۵ نفر زن بوده و میانگین سنی آنها هم ۳۰ سال بود. شرکت کنندگان به لحاظ پزشکی معاینه شده و پرسشنامه‌هایی را پر کردند که حاوی سؤالاتی درباره‌ی ویژگی‌های شخصیتی، الگوهای خواب، درد مزمن، سردرد، میگرن، علائم اندوه‌آور و کیفیت زندگی آنها بود. تحقیقات نشان داد که میزان بروز سردرد در خوابگردها ۴ برابر بیشتر از افراد عادی بوده و نیز میزان میگرن و دردهای مزمن، خواب‌آلودگی طی روز و علائم اندوه‌آور و بی‌خوابی هم در آنها تا ۱۰ برابر بیشتر بود. 
یکی از بیماران بعد از آنکه حین خوابگردی از پنجره‌ی طبقه‌ی سوم به پایین افتاد آسیب دید اما تا وقتی که به طور کامل از خواب بیدار شد، هیچ دردی احساس نکرد، یا یکی دیگر از این افراد حین خوابگردی پایش را شکست اما تا خود صبح از خواب بیدار نشد. یکی از محققان در این باره می‌گوید: جالب‌ترین نتایج ما نشان‌دهنده‌ی عدم وجود درد حین حالت‌های خوابگردی است. و برای نخستین بار باید بگوییم که پدیده‌ی بی‌دردی با خوابگردی مرتبط است.
(منبع: NHS)

نقص ژنتیکی، علت بروز خوابگردی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ