احتمال افسردگی بیشتر برای عزیز دردانه‌ی مادر

مهرناز زاوه
اگر برادر یا خواهری دارید، احتمالا همیشه این بحث بین شما هست که چه کسی عزیز دردانه‌ی مادر است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد عزیز دردانه‌ی مادر هر کسی که باشد، خطر افسردگی در او بیشتر است.

اگر برادر یا خواهری دارید، احتمالا همیشه این بحث بین شما هست که چه کسی عزیز دردانه‌ی مادر است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد عزیز دردانه‌ی مادر هر کسی که باشد، خطر افسردگی در او بیشتر است. 
این تحقیق بر روی ۷۲۵ فرزند بزرگسال از بین ۳۰۹ خانواده‌ای صورت گرفت که بخشی از یک پروژه‌ی بلند مدت بودند که هدف آن، درک بهتر روابط بین والدین و بچه‌های بزرگشان بود. در سال ۲۰۰۱ که این تحقیق شروع شد مادرها در هر خانواده حدود ۶۵ تا ۷۵ سال سن داشتند. محققان خصوصا درباره‌ی اطلاعات این چهار معیار مرتبط با تبعیض‌گذاری و عدم تبعیض تحقیقاتشان را ادامه دادند: درک و دیدگاه بچه‌ها از نزدیکی عاطفی با مادر، درک آنها نسبت به جر و بحث، استنباط آنها از غرور مادر، و استنباط آنها از ناامیدی. این تیم تحقیقاتی به طور همزمان علائم افسردگی را هم میان این افراد مورد بررسی قرار داد.
آنها دریافتند که بالاترین میزان افسردگی مربوط به بچه‌هایی بود که به لحاظ عاطفی نسبت به برادر و خواهر خود به مادرانشان نزدیک‌تر بوده و نیز آن دسته از بچه‌هایی که مادرانشان نسبت به آنها به کلی ناامید بودند. این تیم تحقیقاتی همچنین یافته‌ها را به لحاظ نژادی هم مورد تحلیل قرار داد؛ آنها توضیح دادند که تحقیقات قبلی ثابت کرده رابطه‌ی عاطفی نزدیک‌تری بین مادران مسن‌تر با بچه‌های بزرگتر در خانواده‌های سیاهپوست وجود داشته است. حدود یک چهارمِ این خانواده‌ها در این تحقیق، سیاهپوست بودند.
محققان می‌گویند: ما دریافتیم که بچه‌های کوچک سیاهپوست، بر خلاف خواهر و برادرهای خود، وقتی مادر از آنها ناامید می‌شود، به شدت افسرده و غمگین خواهند شد. این الگوها نشان می‌دهد که ارتباط بین تندرستی روانی و تبعیض‌گرایی و عدم تبعیض در بین فرزندان باید در فرآیندهایی مد نظر قرار گیرد که بیشتر جنبه‌ی مقایسه‌ی اجتماعی داشته باشد تا برتری بچه‌های بزرگ سیاهپوست یا سفیدپوست در زندگی.
(منبع: webmd)

جوان‌ترین مادر دنیا چند سال سن داشت؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ