علل بروز بثورات پوشکی

مهرناز زاوه
دلیل اصلی بروز بثورات پوشکی تماس طولانی و زیاد پوست با محیط‌های مرطوب و نمدار است.

دلیل اصلی بروز بثورات پوشکی تماس طولانی و زیاد پوست با محیط‌های مرطوب و نمدار است. سایر عواملی که بروز این بیماری را تشدید می‌کنند عبارتند از:
محیط بسته‌ی داخل پوشک بچه
کهنه‌ی بچه معمولا فضای تنگ و گرمی دارد. این باعث می‌شود که هوای کمی در داخل آن وجود داشته باشد و باعث شود پوست نوزاد گرمتر و مرطوبتر شده و pH آن نسبت به سایر نقاط بدن بالاتر رود. نم و رطوبت زیاد در پوست باعث نفوذ راحتتر عوامل آزاردهنده شده و شرایط برای تعرق فراهم می‌شود.
سایش یا اصطکاک می‌تواند باعث تضعیف سد محافظ پوستی شود
پوست مرطوب نسبت به پوست خشک٬ آسیب‌پذیری بیشتری دارد٬ بنابراین کهنه‌ی بچه در معرض این مشکل قرار می‌گیرد. اصطکاک بین کهنه و پوست٬ بین دو سطح پوستی (مثل چین‌های پوستی) و تمیز کردن مرتبط و دائمی کهنه‌ی بچه می‌تواند نفوذ مواد را به پوست تسهیل کند.
تماس طولانی پوست با ادرار٬ مدفوع یا هر دوی آنها
آنزیم‌های موجود در مدفوع (پروتاز و لیپاز) باعث التهاب پوست نوزاد می‌شود. به علاوه٬ مدفوع دارای موادی است که می‌تواند به عفونت پوستی بیانجامد. از طرفی ادرار می‌تواند در کهنه‌ی بچه سوزش ایجاد کند. ادرار بعد از خارج شدن٬ آمونیاک منتشر می‌کند که باعث افزایش pH پوست شده و آنزیم‌های ناشی از مدفوع نوزاد فعال‌تر می‌شوند. این مسئله به آسیب بافتی یا پوستی منتهی شده و در نهایت منجر به بثورات پوشکی می‌شود.
(منبع: webmd)

توصیه‌های متخصصین پوست برای جلوگیری از بثورات پوشکی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ