چرا گریه می‌کنیم؟

مهرناز زاوه
زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد اشک ریختن هستند. آمار نشان می‌دهد که زنان به طور متوسط ۵.۳ مرتبه در ماه گریه می‌کنند، در حالی که این میزان برای مردان نزدیک به ۱.۳ است. چرا؟

زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد اشک ریختن هستند. آمار نشان می‌دهد که زنان به طور متوسط ۵.۳ مرتبه در ماه گریه می‌کنند، در حالی که این میزان برای مردان نزدیک به ۱.۳ است. چرا؟ به لحاظ بیولوژیکی، مردان تستوسترون بیشتری دارند که از ریختن اشک جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، زنان پرولاکتین بیشتری دارند که باعث تحریک اشک می‌شود. اما تنها این دو هورمون نیستند که بر میزان گریه و اشک ریختن افراد اثر می‌گذارند؛ چون گریه سه نوع مختلف دارد که هر یک از ساز و کار مختص به خود برخوردارند.
انواع گریه
یک مایع ضد باکتریایی سرشار از پروتئین به طور مداوم از غده اشکی ترشح شده و در لبه بیرونی کره چشم انباشته می‌شود. وقتی پلک‌هایمان را بر روی هم می‌گذاریم، این مایع منتشر شده و در کل سطح چشم جاری می‌شود. این اشک که به اصطلاح اشک بازال (پایه) نامیده می‌شود، وظیفه محافظت از چشم‌های ما را بر عهده دارد.
وقتی پیاز پوست می‌کنید چطور به گریه می‌افتید؟ این اشک، اشک رفلکس نامیده می‌شود. اشک رفلکس از چشم‌ها در برابر عوامل محرک مانند باد، دود و مواد شیمیایی محافظت می‌کند. علاوه‌براین، این اشک باعث خروج مواد و ذات خارجی از داخل چشم‌ها می‌شود.
اشک احساسی سومین نوع از انواع اشک است؛ این اشک اغلب در مقدار زیاد جاری می‌شود، به طوری که از چشم‌ها سرریز شده و کانال بینی و مجرای اشکی را در بر می‌گیرد. اشک احساسی معمولا در واکنش به استرس، خستگی، غم و اندوه و یا شادی جاری می‌شود. علاوه بر پرولاکتین و تستوسترون، سایر هورمون‌ها و برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی نیز در ریختن اشک احساسی دخیل هستند.
(منبع: NHS)

چرا زنان بیش تر از مردان گریه می کنند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ