میکروب‌های روده، مفید برای حفظ سلامت بدن

مهرناز زاوه
محققان دانشگاه آکسفورد بر این باورند که رقابت باکتری‌های مفید در روده باعث بهبود سلامتی می‌شود.

محققان دانشگاه آکسفورد بر این باورند که رقابت باکتری‌های مفید در روده باعث بهبود سلامتی می‌شود. اکوسیستم باکتری‌های موجود در روده انسان شبیه یک جنگل است؛ میکروب‌ها جهت حفظ ثبات لازم برای سلامتی به طور مداوم در رقابت با یکدیگر هستند. محققان دانشگاه آکسفورد با استفاده از یک تکنیک مدل‌سازی ریاضیاتی به بررسی ماهیت وجودی باکتری‌ها در روده انسان پرداختند.
برخلاف باور مرسوم، محققان دریافتند که همکاری بین گونه‌های مختلف باکتریایی باعث بی ثباتی سیستم می‌شود. در مقابل، وجود یک محیط رقابتی بین باکتری‌های مفید باعث می‌شود که ثبات سیستم بیش از پیش برقرار شود. محققان بر این باورند که انسان به عنوان میزبان، نقش مهمی در حفظ ثبات طبیعی بدن ایفا می‌کند؛ انسان به عنوان تنها مهندس این اکوسیستم به طرق مختلف در امور مربوط به آن دخالت می‌کند.
از آنجایی که این باکتری‌ها عموما باعث بهبود سلامتی می‌شوند، تصور می‌شود که گونه‌های مختلف باکتریایی باید در این امر همکاری نزدیکی داشته باشند. اما محققان معتقدند که رقابت میان باکتری‌ها باعث حفظ سلامت روده می‌شود. بر خلاف همکاری میان گل‌ها و زنبورها که شدیدا به هم وابستگی دارند، باکتری‌ها بیشتر شبیه درختانی هستند که در جنگل‌های وحشی و انبوه برای خود زندگی می‌کنند.
میکروب‌های موجود در داخل بدن مزایای بسیاری برای ما دارند؛ این میکروب‌ها به تجزیه مواد غذایی کمک کرده و از شیوع عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کنند. از این رو، نقش بسزایی در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن دارند. افراد مختلف از گونه‌های میکروبی مختلفی برخوردارند که در یک مدت طولانی در بدن‌هایشان زندگی می‌کنند.
(منبع: NHS)

پاکسازی روده با معجون ساده و خوشمزه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ