آیا می‌دانید میزان نور در شب بر افزایش وزن تأثیر می‌گذارد؟

مهرناز زاوه
محققان معتقدند شواهدی یافته‌اند که ثابت می‌کند بین چاقی و اختلالات متابولیسمی ناشی از تماس با نور در شب در حیوانات ارتباط‌هایی وجود دارد.

محققان معتقدند شواهدی یافته‌اند که ثابت می‌کند بین چاقی و اختلالات متابولیسمی ناشی از تماس با نور در شب یا LAN در حیوانات ارتباط‌هایی وجود دارد. آنها به این نتیجه رسیدند که موش‌هایی که به مدت هشت هفته هنگام خواب در معرض نور کم قرار گرفتند در مقایسه با موش‌هایی که در تاریکی خوابیدند حدود ۵۰ درصد اضافه وزن پیدا کردند. حتی کم کردن میزان مصرف غذایی آنها و وادار کردن آنها به انجام نرمش باعث نشد که وزنشان نسبت به آنهایی که در تاریکی خوابیده بودند کمتر شود، مگر آنکه از این مسئله مطمئن می‌شدند که میزان دسترسی به غذا متناسب با زمان طبیعی غذا خوردن موش بوده است.
ریتم ۲۴ ساعته‌ی بدن که باعث تنظیم وضعیت انرژی درونی بدن و متابولیسم می‌شود توسط ساعت بیولوژیکی درونی بدن کنترل شده و به موازات واکنش نسبت به اطلاعات نوری که از محیط دریافت می‌کند، فعالیت دارد. ساعت درونی بدن، ما را برای اتفاق‌های قابل پیش‌بینی آماده می‌کند، چیزهایی مانند دسترسی به غذا و خواب. وقتی عملکرد این ساعت دچار اختلال می‌شود، در روند متابولیسم و سایر ریتم‌های بدن مشکلاتی به وجود می‌آید.
محققان کوشیدند تأثیرات LAN را بر BMI (شاخص حجم بدن) در موش‌های نر بررسی کنند تا ببینند آیا رابطه‌ای تصادفی بین تماس با نور در شب و چاقی وجود دارد یا نه. آنها دریافتند موش‌هایی که در شب در معرض نور قرار می‌گیرند در مقایسه با موش‌هایی که در چرخه‌ی شبانه روزی عادی (یعنی اتاق تاریک) در هنگام خواب نگهداری می‌شدند به طور چشمگیری میزان شاخص توده بدن و تحمل گلوکز خوراکی بالاتری داشتند.
(منبع: NHS)

افزایش وزن ناشی از فکر کردن به چاقی است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ