چرا برخی افراد اغلب اوقات دچار بی‌خوابی هستند؟

مهرناز زاوه
یکی از شایع‌ترین دلایل بیدار ماندن ما، به خاطر این است که ذهنمان بسیار فعال بوده و هنوز در آن لحظه در حال زیر و رو کردن بسیاری از نگرانی‌های حل‌نشده است.

کم‌خوابی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد به طوری که برای بعضی از افراد نوعی عذاب است. اخیرا در آماری که از ۵۰۰۰ فرد بزرگسال در بریتانیا به عمل آمد مشخص شد که ۷۰ درصد از این افراد اعلام کردند زیر هفت ساعت در شبانه روز می‌خوابند و حدود یک سوم هم حدود پنج تا شش ساعت خواب دارند.
چرا به خواب نیاز داریم؟
سوای این مسئله که خوابیدن باعث حفظ سلامت جسمی ما می‌شود، اما هنوز دلیل این مسئله کاملا مشخص نیست. می‌دانیم که مغز ما موقع خواب تجربه‌های جدیدی می‌سازد و چیزهای غیرضروری و مهم را پاک می‌کند. از طرفی این مسئله را هم می‌دانیم که وقتی نخوابیم، سست و بی‌حال خواهیم بود و نمی‌توانیم به خوبی تمرکز کنیم و قدرت تصمیم‌گیریمان کند می‌شود.
اگر خواب ضروری است، چرا هرکسی نمی‌تواند به راحتی بخوابد؟
یکی از شایع‌ترین دلایل بیدار ماندن ما، به خاطر این است که ذهنمان بسیار فعال بوده و هنوز در آن لحظه در حال زیر و رو کردن بسیاری از نگرانی‌های حل‌نشده است. وقتی چیزی ما را دچار دردسر می‌کند، درست مثل یک فیلم یا پیامی می‌ماند که ما را در خود گیر می‌اندازد؛ میزان آدرنالین و کورتیزول زیاد شده و حالت هشیاری و بیدارباش به ما دست می‌دهد. این یک چرخه‌ی معیوب است: هرچقدر خسته‌تر باشیم، کمتر می‌توانیم به طور منطقی تمرکز کنیم، بنابراین شانس کمتری برای پیدا کردن راه‌حل‌های مفید و سازنده خواهیم داشت.
بهترین کاری که باید انجام داد تا بتوان سریع یا راحت خوابید چیست؟
اولین و مهمترین کار این است که ذهنتان را خالی و آرام کنید. چیزی حدود نیم ساعت قبل از خواب بهتر است در جایی غیر از تختتان بنشینید و لیستی از تمام نگرانی‌های خود بنویسید. آنها را دسته‌بندی کرده و برای هر کدام راه‌حلی بنویسید. بعد لیستتان را در جائی مطمئن و دور از تختتان بگذارید. با این کار تا حد زیادی می‌توانید ذهنتان را خالی کنید.
(منبع: medicinenet)

درمان بی‌خوابی با کاهش ساعات خواب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ