چگونه مشکلات کبدی را زودتر تشخیص دهیم؟

مهرناز زاوه
وقتی کبد آسیب ببیند، شاید به مانند بسیاری بیماری‌های دیگر نتوانید به راحتی میزان پیشرفت آن را تشخیص دهید. در اینجا به برخی علائم شایع این بیماری اشاره می‌کنیم.

کبد شما بزرگترین و قدرتمندترین اندام داخلی بدن شماست. نه تنها از طریق فیلتر کردن سموم در خون باعث مراقبت از بافت‌ها در برابر آسیب می‌شود٬ بلکه خودش می‌تواند بافت‌های آسیب‌دیده‌ی خود را ترمیم کند. وقتی کبد آسیب ببیند، شاید به مانند بسیاری بیماری‌های دیگر نتوانید به راحتی میزان پیشرفت آن را تشخیص دهید. در اینجا به برخی علائم شایع این بیماری اشاره می‌کنیم.
۱.تورم شکمی
متورم شدن شکم می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری به نام آسیت باشد، شرایطی که در آن عدم کارکرد درست کبد منجر به برهم خوردن تعادل پروتئین و سایر ترکیبات شده و میزان مایعات در بافت‌ها تراکم پیدا می‌کند.
۲.کبودی
کبدی که آسیب دیده است به میزان کمتری پروتئینی تولید می‌کند که برای لخته کردن خون لازم است٬ و این بدان معناست که خونریزی و کبودی در شما راحت‌تر رخ می‌دهد.
۳.خستگی و ضعف
شاید نادیده گرفتن خستگی و بی‌حالی در قالب بخشی از عوارض جانبی یک زندگی توأم با استرس کار ساده‌ای باشد، اما خستگی و بی‌توانی شدید می‌تواند نشانه‌ی کمبود اکسیژن و تجمع مواد زائد در بدن محسوب شود.
۴.کم‌اشتهایی
حالت تهوع، بی‌علاقگی به خوردن غذا و کاهش وزن برخی علائم اولیه‌ی مشکلات کبدی محسوب می‌شوند. در واقع نخستین نشانه‌های هپاتیت اغلب علائمی نظیر آنفولانزا نیز مشکلات هاضمه محسوب می‌شود. وقتی آسیب کبدی تشدید پیدا می‌کند٬ علائم شاخص‌تری ظاهر می‌شود و ممکن است در نقاط مختلف بدنتان٬ درد احساس کنید.
۵.درد شکمی
وقتی سیروز کبدی منجر به درد شود، معمولا این درد در سمت راست و بالای شکم یا درست زیر دنده‌ها خود را نشان می‌دهد. درد ممکن است حالت گزگز یا تیر کشیدن داشته یا خیلی زود از بین برود.
۶.تغییرات شخصیتی
مشکلات شناختی زمانی می‌تواند تشدید پیدا کند که سموم در خون جمع شده و به مغز برود. احساس گیجی و مشکلاتی در زمینه‌ی تمرکز اغلب نخستین نشانه‌های تجمع سموم است.
(منبع: medicinenet)

چه زمانی نوشیدن آب موجب ایجاد کبد چرب می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ