چه عواملی باعث نفخ شکم می‌شوند و چگونه می‌توان این عارضه را درمان کرد؟

مهرناز زاوه
اگر مدتی است که از نفخ شکم و علائمی از قبیل درد، یبوست و یا اسهال رنج می‌برید، باید راهی برای درمان آن بیابید.

اگر مدتی است که از نفخ شکم و علائمی از قبیل درد، یبوست و یا اسهال رنج می‌برید، باید راهی برای درمان آن بیابید. سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS یک اختلال عملکردی رایج در روده است؛ در واقع، این اختلال حاکی از آن است که ساختار روده مشکلی ندارد، بلکه روده به شکلی غیر طبیعی کار می‌کند.
پیتر وورول، استاد طب و گاستروانترولوژی در دانشگاه منچستر در این باره خاطر نشان کرد: «ما تصور می‌کنیم که در مبتلایان به این سندرم، روده‌ها از حساسیت بالاتری برخوردار هستند. بنابراین، فرآیندهای عادی روده موجب بروز این علائم می‌شوند.
نفخ و تورم شکم یکی از ناخوشایندترین و مختل‌کننده‌ترین عوارض سندرم روده تحریک‌پذیر است. این سندرم درمان ندارد، اما می‌توان علائم آن را کنترل کرد. به گفته وورول، کاهش مصرف فیبر غلات می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد علائم این سندرم را در مبتلایان کاهش دهد. از این رو، توصیه می‌شود از مصرف نان سبوس‌دار، جو، موسلی (ترکیبی از غلات و دانه‌ها برای صبحانه) و بیسکویت‌های رژیمی خودداری کنید. به جای این‌ها می‌توانید از برنج، نان سفید، کیک، شیرینی کراکر و بیسکویت‌های معمولی استفاده کنید.
سعی کنید این برنامه غذایی را به مدت ۳ ماه ادامه دهید تا از تاثیر آن اطمینان یابید. مصرف فرآورده‌های پروبیوتیک از جمله ماست و قرص‌های جویدنی پروبیوتیک نیز به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. زنجیره پروبیوتیک موجود در ماست، نقش قابل‌توجهی در کاهش علائم این اختلال دارد. مراجعه به پزشک عمومی و دریافت داروهای خاص نیز بی‌تاثیر نیست.
(منبع: webmd)

درمان‌های طبیعی برای گاز شکم و نفخ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ